Publiksnittet i damallsvenskan har i princip stått still de senaste tio åren. Foto: Bildbyrån

Låga publikintäkter inte avgörande för klubbarnas ekonomi: ”Märks inte av”

Uppdaterad
Publicerad

Publiksnittet i damallsvenskan har stått stilla de senaste tio åren.

I dag är intäkterna så pass små att de inte påverkar klubbarnas ekonomi.

– Skulle det komma noll på matcherna skulle vi klara oss också, säger Kif Örebros ordförande Fredrik Stengarn till SVT Sport.

Under sommarens EM slogs publikrekordet genom alla tider i en match för damer när England mötte Frankrike i finalen på Wembly. Men samtidigt som stora europeiska klubblagsmatcher lockar rekordpublik står publiksiffrorna stilla i Sverige.

Det bästa publiksnittet för en säsong i damallsvenskan är från 2004 – då var snittet 1 127 åskådare per match. Därefter har snittet aldrig varit över 1 000 och ser man till de tio högsta publiksiffrorna i seriens historia är sju av dem minst tio år gamla.

Att siffrorna inte lyfter påverkar klubbarnas förutsättningar – och ekonomi.

Publikintäkterna har mycket liten inverkan på klubbarnas ekonomi, berättar 13 av 14 klubbar i damallsvenskan, för SVT Sport.

– När vi gör vår budget är inte publiken den avgörande posten. Skulle det komma noll skulle vi klara oss också, säger Kif Örebros ordförande Fredrik Stengarn till SVT Sport.

Även Lina Bertilsson, ordförande i Eskilstuna United, en klubb som har stora ekonomiska problem, är inne på samma spår.

– Publikintäkterna i sig är inte en stor peng, men däremot behövs publiken för att få upp intresset för sponsorer, det hänger liksom ihop, säger hon.

Hammarby bäst publiksnitt: “Jätteviktigt”

SVT Sport har varit i kontakt med samtliga klubbar i damallsvenskan och bara en enda, Hammarby, menar att publikintäkter är en bärande del i föreningens ekonomi.

Hammarby har också överlägset högst publiksnitt på sina hemmamatcher i serien.

– För oss är det en stor del, det är jätteviktigt, dels ekonomiskt, men också för inramning och, det sportsliga, säger Hammarbys sportchef Johan Lager.

AIK är en så kallad dubbel-klubb, alltså att de har både ett dam- och ett herrlag. På så sätt kommer man undan med att inte ha så högt publiksnitt på damernas hemmamatcher, berättar klubbdirektören Manuel Lindberg för SVT Sport.

– Inom damsidan generellt märks de (publikintäkterna) inte av, de är så pass låga så det är knappt nämnbart och det är jättetråkigt.

– Jag tror inte folk förstår hur mycket damfotbollen har utvecklats och den nivån den håller, damallsvenskan är en topp fem-liga i Europa och är väldigt underhållande och familjevänlig. Kom och titta i stället för att vara expert där hemma och ha massa åsikter, om folk började kolla så skulle många andra intäktsben lyftas. Får vi mer publik får vi mer tv-intäkter och så får vi mer sponsorer, säger Manuel Lindberg.

SE MER: Ekonomisk kris i damallsvenska klubbar:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.