Frölunda meddelade 2020 att de skrotar sin gamla logga. När de presenterade det nya klubbmärket i onsdags möttes det av stor kritik. Under fredagen kallade ishockeyklubben till presskonferens där de skulle ”räta ut en del frågetecken” efter att de lanserat den nya loggan. Nu har de meddelat att de tvärvänder och drar tillbaka det nyskapade klubbmärket.
”Associationer till 30-talets Tyskland”
Förutom att den nya loggan liknade en rad andra redan existerande logotyper så har den kritiserats för sitt utseende – och har förknippats med en svastika.
– Vi kunde inte på något sätt se att man kunde väga in associationer till 30-talets Tyskland. Ingen av oss såg det, säger Frölundas ordförande Mats Grauers på en presskonferens
Grauers berättar att han varit i kontakt med representanter för Frida Hansdotters bolag men inte för Fastighetsägarna som båda har en liknande logga.
Arbetet med att hitta ett nytt klubbmärke sätts på paus tills vidare – och kommer att återupptas i samråd med medlemmar och supportrar. Grauers beklagade under presskonferens att de inte involverat medlemmarna i föreningen tillräckligt bra under hela processen med att ta fram ett nytt klubbmärke.
– Medlemmarna har tolkningsföreträde. Vi gjorde en felbedömning att inte se till det, säger han.
Hot mot föreningsanställda
Under de här två dagarna har personer inom föreningen tagit mot hotfulla telefonsamtal, textmeddelanden och mail på grund av den nya loggan. Det berättade Grauers under presskonferensen.
– Man gör inte så mot den organisationen jag leder. Man får inte göra så. Det är ett stort problem inom idrotten och det måste vi ta tag i tillsammans. Ha åsikter – men gå inte över gränsen. Det är till och med anhöriga som blandats in i detta, det är inte acceptabelt, säger han.
Klipp: Mats Grauers i Hockeykväll: ”Klart att det är ett problem” (3 feb)