SDHL lockar världsspelare och tar ständigt sportsliga steg.
Men på läktarplats har det inte varit någon utveckling sedan Riksserien blev SDHL för sex år sedan.
Snittet är fortsatt runt 200 totalt för ligan, och tittar man på enskilda klubbar har Göteborg, SDE, AIK och Linköping hittills i år under 100 åskådare per match.
De låga publiksiffrorna är ett stort problem för ligan menar SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindeberg.
”Trovärdigheten största problemet”
– Trovärdigheten är i särklass det största problemet. Vi går ut och tycker att vi är en väldigt bra liga och vi är en av världens bästa ligor, Europas bästa. Men tittar man på publiken är det svårt att motivera eller försvara det, säger hon.
Trots att publik är en klubbfråga väljer nu ligan att gå in och stötta föreningarna. SDHL håller på att utforma en publikstrategi utifrån intervjuer med samtliga klubbar, och i november kommer ligan att hålla en workshop med alla.
– Det är väldigt högt och lågt organisationsmässigt i klubbarna, så vi behöver kanske ha ett centralt ramverk om vad som är minsta gemensamma nämnare. Men till syvende och sist måste det vara en högt stående fråga hos klubbarna. Vi kan göra det vi kan göra men det är i klubbarna man driver publik.
Resursfrågan i fokus
När SDHL intervjuat klubbarna har resursfrågan varit i fokus. Det krävs mycket marknadsföring och kommunikation för att lyckas dra publik och förutom i enskilda matcher har de flesta klubbarna haft det tufft.
– Generellt sett tror jag att man är dåliga på att hämta info om de som kommer på rekordmatcher och vad man ska göra för att få tillbaka dem. Gratismatcher där man ska slå ett rekord har sin funktion men i det långa loppet är det inte något som gynnar jättemycket, säger Angelica Lindeberg.
Dessutom ser man från SDHL:s håll att målgruppen inte är samma som publiken på herrmatcherna.
– Man kanske kan locka dem till enstaka matcher, men jag tror inte huvudfokus ska vara att försöka frälsa dom. Vi har identifierat att den målgruppen inte är en SDHL-målgrupp. Det som vi tänker oss och som vi vill framför allt är den lite yngre generationen och även familjer.
Publiksnittet i SDHL genom åren
Säsongen 2016/2017: 179
2017/2018: 192
2018/2019: 234
2019/2020: 178
2020/2021: 19 (pandemi)
2021/2022: 120 (pandemi)
2022/2023: 200 (siffran aktuell 25 oktober)