Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT/Bildbyrån

Linköpings klubbdirektör självkritisk: ”Tycker synd om tjejerna”

Uppdaterad
Publicerad

Linköpings damlag har ett publiksnitt hittills på blott 87 åskådare.

Klubbdirektören Niclas Björkman är självkritisk.

– Jag hoppas verkligen att vi ska få upp intresset för tjejerna, för jag tycker synd om dem på matcherna faktiskt, säger han till SVT Sport.

Göteborg, AIK och SDE är förvisso längre ner i publikligan, men bland klubbarna med SHL-lag är Linköping sämst på publikfronten med sitt snitt på 87 åskådare de första sex hemmamatcherna.

– Vi marknadsför matcherna i SHL och SDHL på samma sätt och vi försöker hitta saker som ska locka publik hit. Men det är lite svårflörtat också. Vi kliar oss lite i pannan hur vi ska ta nästa steg, säger klubbdirektören Niclas Björkman till SVT Sport.

Linköping har tagit två SM-guld och varit i final ytterligare tre gånger de senaste nio åren i SDHL. Men det har inte gett någon effekt på läktarplats.

– Vi är självkritiska, definitivt. Det är många företag som kräver att vi ska ha damhockey och att vi ska lägga mycket kraft och energi på flick- och damhockeyn och det har vi gjort under många år. Men tyvärr får vi inte de som ställer kraven att gå på matcherna heller riktigt. Det är väl ett misslyckande från vår sida.

Damlaget spelar i samma arena som herrarna, och med en publikkapacitet på över 8000 står uppseendeväckande många stolar tomma. Men att flytta matcherna därifrån har inte varit ett alternativ, då klubben ser fördelar med restaurangen och inramning på isen.

– Vi vill gärna lira i Saab arena för att tjejerna har samma intro och samma grej kring jumbotronen med repriser och sånt, för att verkligen höja värdet och upplevelsen för de som är där. Sen är det jättetråkigt att det är väldigt tomt men alternativet är att spela i vår andra arena Stångebro ishall som är lite föråldrad och för 4000 personer. Det skulle vara ganska tomt där också med 123 personer som vi haft som mest i år.

Niclas Björkman menar att klubben jobbar med flera aktiviteter för att hitta nya målgrupper, men att de famlar lite i mörkret.

Att SDHL nu tar krafttag i frågan genom en ny publikstrategi samt bjuder in alla klubbar till en workshop om ett par veckor ser han som mycket välkommet.

– Vi är inte nöjda med situationen vi har. Vi behöver nya tankar och idéer så den kommer jättebra i tiden för oss. Då kan vi jobba med varandra och se vad man gjort i de olika klubbarna. Jag ser verkligen fram emot det.

Lagens publiksnitt 2022/2023

1. Luleå 796 åskådare (efter sex hemmamatcher)

2. Brynäs 452 (efter fyra hemmamatcher)

3. Leksand 182 (efter tre hemmamatcher)

4. HV71 177 (efter tre hemmamatcher)

5. Djurgården 125 (efter sju hemmamatcher)

6. Modo 110 (efter sex hemmamatcher)

7. Linköping 87 (efter sex hemmamatcher)

8. AIK 72 (efter åtta hemmamatcher)

9. SDE 46 (efter sju hemmamatcher)

10. Göteborg 39 (efter fyra hemmamatcher)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.