• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Sveriges längdchef Johan Sares lämnar sin post efter tio år i Svenska skidförbundet. Foto: Bildbyrån

Nya avhoppet: Johan Sares lämnar rollen som längdchef

Uppdaterad
Publicerad

Johan Sares tackar för sig på Svenska Skidförbundet och lämnar rollen som längdchef.

– Det har varit en helt fantastisk resa med längdlandslaget och skid-Sverige, men nu är det dags att gå vidare, säger han.

Sares har haft ansvaret för hela längdverksamheten, såväl sportsligt som ekonomiskt, sedan 2012. Innan dess var han marknadschef på Skidförbundet i fyra år.

– Jag visste inte särskilt mycket om längdåkning när jag började på skidförbundet, men jag kom snabbt in i jobbet. Längdsporten har verkligen trollbundit mig från första dagen. Det har varit kul, inspirerande och spännande på alla sätt och vis, säger han i ett pressmeddelande.

Nyligen aviserade Rikard Grip att han avgår som landslagschef och även damtränaren Annika Zell lämnade sitt uppdrag efter den gångna säsongen.

Johan Sares kom till Skidförbundet från hockeyns värld och har gjort underverk med förbundets ekonomi. Omsättningen har tredubblats och det egna kapitalet har gått från cirka noll till 40 miljoner kronor under hans tio år som anställd.

– Han har verkligen varit en betydande del i att det svenska längdlandslaget har blivit så framgångsrikt och att de nu är ett av Sveriges absolut folkkäraste landslag, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Sares behåller flera styrelseuppdrag inom Svenska Skidförbundet sitter kvar som svensk representant i det Internationella Skidförbundet FIS övergripande marknadsgrupp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.