Förra säsongen var de fem första herrarna i längdskidornas världscup norrmän. På damsidorna vanns 28 av 33 tävlingar antingen av en svenska, norskan Kristine Stavås Skistad eller amerikanskan Jessie Diggins.
Den här skandinaviska dominansen har, inte minst efter att Ryssland stoppats från att delta efter landets fullskaliga invasion av Ukraina, gett en viss oro över längdskidsportens framtid och intresset för sporten internationellt.
15 tyska pallplatser i fjol
Men det finns ett land som sticker ut. Och som ökar möjligheten till internationell exponering: Tyskland.
Förra säsongen tog de 15 pallplatser i världscupen, åtta fler än föregående säsong – och 13 fler än säsongen 2021-22.
Det har även påverkat intresset och uppmärksamheten i landet. Förra säsongen sändes över 100 timmar mer längdskidor i tysk tv än för tre år sedan, och tittarsiffror är numera nästan dubbelt så höga som innan framgångarna tog fart.
Och de tyska framgångarna glädjer SVT Sports expert Anders Blomquist.
– Tyskland är det kanske allra viktigaste landet kommersiellt med en stora marknad. Så det är riktigt roligt och viktigt för skidsportens utveckling, säger han.
”Gör det mer intressant”
Men i det stora hela är längdskidor en liten sport i Tyskland, jämfört med hur det är i Skandinavien. Och det är inte utan att de tyska stjärnorna är lite avundsjuka.
– Det är galet för oss att se hur det är i Norge och Sverige. Det är fascinerande och hade vart fantastiskt att ha det så även i Tyskland, säger Katharina Hennig till SVT Sport.
Axel Teichmann är assisterande tränare i det tyska damlandslaget. Han var själv en av världens bästa åkare på det tidiga 2000-talet, då intresset för skidor var större i Tyskland och övriga centraleuropa, och håller med Anders Blomquist om att skidsporten i stort mår bra av att det är fler länder än Sverige och Norge som vinner.
– Du måste ha intressanta tävlingar där du inte vet vem som ska vinna. Det är viktigt för att skapa dramatik, intresset blir stort om det både är en tysk, en svensk och en norsk åkare som kan vinna, säger han, och lägger senare till:
– Det är viktigt att det inte bara är en nation som dominerar. Det gör det mer intressant och vi kommer få fler åskådare och en större TV-publik.
Se hela reportaget om Tysklands succéutveckling här: