Bilarna som kommer att användas i slutomgångarna: RX2e – ”lätta klassen”. Foto: Qnigan

Efter storbranden – Rallycross-VM räddas

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart att rallycross-VM får en avslutning. Efter storbranden i England i juli och tre inställda tävlingar avgörs serien i Sydafrika och Hong Kong.

Men inte med huvudklassens RX1-bilar utan istället uppdaterade RX2e-bilar (lätta klassen).

– Det är förstås oerhört viktigt att VM kan köras i mål, säger Jonas Kruse, expert.

Beskedet idag från internationella blisportförbundet FIA kom efter ett intensivt arbete med att fastställa orsaken till storbranden inför den brittiska VM-deltävlingen på Lydden Hill i slutet av juli. 

Det franska teamet Special ONE Racing fick se sina bägge bilar och utrustning totalförstöras i branden.

Det var i samband med uppladdningen av legendaren Sébastien Loebs bil som olyckan inträffade. Inga personer skadades men värden upp till 50 miljoner kronor gick upp i rök.

Då det ännu inte helt gått att fastställa brandorsak och att tiden är knapp till Sydafrika 6-8 oktober blir det en nödlösning för att kunna kora en världsmästare. Bilarna kommer att flygas ner från Europa då tiden är för knapp för båttransport.

”Man ju fråga sig om detta är sportsligt rättvist?”

– Det är förstås oerhört viktigt att VM kan köras i mål. Afrika och Asien är också två potentiella stora marknader för den framtida rallycrossen. Men det blir en dyr nödlösning. VM-teamen är de stora förlorarna som får ta en stor del av notan när det blir flyg istället för båt, säger Jonas Kruse, expert.

– Sen kan man ju fråga sig om detta är sportsligt rättvist? Att ett världsmästerskap byter bilmodell mitt under säsong med helt nya förutsättningar. Rallycrossen på VM-nivå är hårt pressad just nu.

Femfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson leder VM-serien med 25 poäng tillgodo på finländaren Niclas Grönholm. 92 poäng kvar att köra upp med dubbla tävlingar i såväl Kapstaden som Hong Kong.

SVT sänder från VM-serien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.