Mattias Ekström blev tvåa i DTM-mästerskapet i höstas och har tidigare blivit DTM-mästare 2004 och 2007, där han varit en av de mest framgångsrika förarna sedan början av 2000-talet.
Han utesluter inte en comeback, och öppnar också för en avskedstävling.
– Man ska aldrig säga aldrig, det har jag lärt mig. Skulle jag få chansen att köra en avskedstävling så skulle jag definitivt säga ja, säger Mattias Ekström.
Ekströms besked kommer i en tid när tunga märken i DTM-serien som BMW och Mercedes annonserat om att lämna mästerskapet, och istället snegla på Formel E.
SVT Sports motorexpert Jonas Kruse är inte speciellt överraskad över Ekströms besked.
– Det är ett klokt beslut av honom. Det är egentligen ett under att han klarat av att kombinera DTM och rallycross-VM så länge som han har gjort, säger Jonas Kruse till SVT Sport.
Ekström har under sin karriär varit den mest framstående svenske racingföraren med flera internationella framgångar.
– Mattias Ekström har en fantastisk karriär. Han är en mångsysslare av rang, och det är få som klarar av att hålla så hög nivå som han gör. Där är han i princip världsbäst, säger Jonas Kruse.
Bildar team med Bakkerud?
Nästa fråga är vad som händer med Mattias Ekströms fortsatta rallycrosskarriär.
– Min personliga gissning är att han kommer satsa ännu hårdare. Vi vet att det byggs nya bilar, säger Jonas Kruse.
Det står också klart att Ekströms teamkamrater i Team EKS, finländaren Toomas Heikkinen och lettländaren Reinis Nitiss kommer att lämnna teamet till kommande säsong. Ett ivrigt rykte säger att ersättare blir norske stjärnan Andreas Bakkerud, som står utan styrning sedan Ford lagt ned sin rallycrossatsning.
– Om jag vore Ekström skulle jag ringa Bakkerud direkt, han behöver en starkare teamkamrat för att kunna ta upp kampen med Wolkswagen och teamet med Johan Kristoffersson och Petter Solberg, säger Jonas Kruse.