– Med tanke på det rådande världsläget måste vi skjuta på elektrifieringen. VM-teamen måste få tid och möjlighet att investera och utveckla, säger Jean Todt, president FIA i ett pressmeddelande.
Elbilarna skulle varit på startlinjen i VM redan 2020. Men FIA flyttade fram elektrifieringen till 2021. Biltillverkare och team skulle ”ges mer tid” hette det den gången.
Beslutet innebar att VM-serien tappade de tre tyngsta fabriksstallen, Volkswagen, Audi och Peugeot , som var redo för skiftet. Elbilarnas vara eller icke vara i rallycrossen har blivit ett hett diskussionsämne. Många menar att ett skifte är nödvändigt och ligger i tiden. Miljöaspekten väger tungt.
– Förhoppningsvis får vi till en ”vanlig” säsong 2021 och få nytta av alla investeringar vi gjort, förklarar Joel Christoffersson, teamägare till VM-stallet KYB Team JC.
Men det finns också ett stort missnöje över elektrifieringen. Att elbilarna skulle ta död på sportens själ om de mullrande värstingbilarna blev tysta.