Det är ingen överdrift att påstå att de närmaste åren blir avgörande för rallycrossens framtid. Förbränningsmotorernas dagar är räknade och branschens förhoppningar är att elen ska locka in bilfabrikanterna på banan igen.
RX2e är först ut som officiellt mästerskap. Den tidigare Supercar Lights-klassen är resultatet av ett svenskt-spanskt samarbete. På ytan ser bilarna i praktiken ut som de gamla RX2-bilarna. Det är under skalet en ny värld öppnar sig. Två elmotorer och ett kraftfullt batteri. De nya bilarna är snabba, tysta och utvecklar cirka 355 hästkrafter. Nästa år är även huvudklassen Supercar en elbilsklass
– 0-100 km/h på 1,8 sekunder. Rena raketerna. Det blir riktigt roligt för fansen nästa år, säger Arne Dirks, vd för VM-promotorn.
”Accelererar bättre”
Belgiske föraren Guillaume De Ridder stortrivs i sin nya tävlingsbil. Han tycker det blir betydligt mer effektiv körning i den nya Rx2-klassen
– Bilarna accelererar bättre och man har ständigt tillgång till motoreffekten, säger han till SVT.
Den nya klassen övervakas noga av en spansk brandkår. Specialutbildade brandmän, som till vardags jobbar på kärnkraftverk, står redo om olyckan är framme.
– Eftersom det är 800 volt i bilarna måste vi isolera området vid en olycka. Speciella kläder och handskar som klarar 1000 volt och elektrikerhjälm med visir, förklarar tävlingsläkaren Klas-Göran Gravander.
”Bra fajter, men tysta bilar”
Vad tycker då publiken om framtidens rallycrossbilar? Helt klart är att den betydligt tystare sporten är en knäckfråga för branschen då publiken är tudelad till liveupplevelsen.
”Skönt man kan föra en konversation vid sidan av banan”, ”bra fajter men tysta bilar”, ”man får väl acceptera den enda vägen men det kommer ta udden av sporten”, var några reaktioner från publiken i Höljes.
– När ett sinne blir borta måste andra sinnen attraheras mer, i det här fallet synen. Banorna måste t.ex bli mer spektakulära, tror SVT-experten Jonas Kruse.
Se hela inslaget nedan.
Klipp: Elbilarnas intåg i rallycrossen