I oktober 2014 kolliderade F1-föraren Jules Bianchi under gulflagg med ett bärgninsfordon som åkt ut för att lyfta bort en annan bil som kraschat. Han försattes i koma och dog nio månader senare.
Därefter har reglerna för när traktorer får åka ut på banan förändrats. Så när en traktor syntes till vid bankanten för att bärga Carlos Sainz bil, efter en krasch på första varvet av Japans GP, möttes det av stenhård kritik av förarna.
Detta då förarna själva var kvar på banan och körde bakom säkerhetsbilen. Pierre Gasly som själv åkt in i en reklamskylt körde extra snabbt för att komma ikapp fältet – och då var olyckan nära. På bilder syns hur han är decimeter från att i över 200 km/h kollidera med traktorn.
– Vad är det här för något?. Jag kan inte förstå, jag kunde ha dött, skriker Gasly på radion.
Bett om förändring sedan 2014
Efteråt berättar han vidare:
– Jag blev extremt rädd. Vi har bett om att inte få se några traktorer på banan ända sedan kraschen (i 2014), och istället vänta tills vi är tillbaka i depån.
Loppet rödflaggades sedan och under det långa avbrottet riktade flera förare kritik mot FIA då de tillåtit en trakor ut på banan när bilarna fortfarande körde.
”Vi förlorade ett liv i den här situationen för ett par år sedan”
Mexikanen Sergio Perez skrev på Twitter under avbrottet:
”Hur kan vi vara tydliga nog med att vi aldrig vill se en kran på banan. Vi förlorade Jules (Bianchi) på grund av ett misstag. Det som hände i dag är totalt oacceptabelt. Jag hoppas detta är sista gången jag ser en kran på banan”.
McLaren-föraren Lando Norris var också hård i sin kritik mot organisationen.
”Vad i helvete. Hur kunde det här hända!? Vi förlorade ett liv i den här situationen för ett par år sedan. Vi riskerar våra liv, speciellt i dessa förhållanden. Vi vill köra. Men detta... Oacceptabelt”, skriver han på Twitter.