Ungerns GP på Hungaroring skulle bli en kamp mellan Mercedes och Ferrari, en kamp som Lewis Hamiltons Mercedes vann, men med två Ferrariförare som tvåa och trea.
Den extremt svängiga banan, med hela 14 kurvor, inleds med en relativt lång startraka. Där fanns det chans för startsnabba Ferraribilarna, men Mercedes Lewis Hamilton och Valtteri Bottas stängde igen för Sebastian Vettel oich Kimi Räikkönen.
Stängt blev det också för svensken Marcus Ericsson. Han fastnade i en konkurrent i första kurvan och tappade sin hyggliga startposition och var näst sist ut på första varvet.
Kvalet var regnigt och lurigt, själva loppet varmt och torrt. Val av däck, och hurt länge man valde att åka på därcken , kom att spela roll. Lewis ledde säkert under första tredjedelen av loppet, men efter sitt depåstopp tog Sebastian Vettel över ledningen under ganska många varv. Men eftersom han hade sämre däck och dessutom hamnade bakom varvade förare kunde Hamilton liksom knappa tid in som tvåa, och när Vettel sedan gick in i depå kom han ut som trea. Hamiltons stallkamrat Valtteri Bottas var ny tvåa och försvårade för Vettel.
– När jag kom ut efter Valtteri (Bottas) förstod jag att det skull bli svårt att nå Hamilton. Men jag var rätt säker på att komma förbi Bottas till sist. Hans däck var dåliga och jag väntade bara på läge att gå förbi. Det är okej för oss i Ferrari att bli tvåa och trea ändå, sa Sebastian Vettel efteråt.
Till sist tryckte sig Vettel förbi Bottas, men då var det kört att nå förstaplatsen. Till sist fick Bottas problem och var inblandad i ett par incidenter.
Svensken Marcus Ericsson hade stora förhoppningar om att ta poäng efter ett bra kval. Men en mindre kollision i första kurvan förstörde dagen. Ericsson hamnade sist och låg långt bak i fältet under hela loppet, även om han körde upp sig till 15:e plats till sist.