Adrien Fourmaux, som låg fyra efter gårdagen, kom för snabbt in i en sväng på fredagens första sträcka, körde in i en bergvägg med högersidan och voltade därefter över räcket och slungades ner cirka 30 meter för ett stup.
– Det är en riktigt hård och obehaglig krasch. Bergsväggen fungerar ju som en katapult. Jag uppskattar att hastigheten är cirka 80 kilometer i timmen när han kastas ut för stupet, säger SVT:s rallyexpert Jonas Kruse och fortsätter:
– Men vi kan konstatera att det nya rörrams-chassit har stått emot den hårda smällen på ett mycket bra sätt. Kupén ser förvånansvärt helt ut med tanke på hur övriga bilen ser ut. Förare och kartläsare verkar också ha klarat sig bra men var naturligtvis lätt chockade efter den avåkningen.
Att de hade klarat sig relativt oskadda bekräftade även M-Sports stallchef Richard Millener i en intervju strax efter kraschen.
Hyllar säkerhetstänket
Jonas Kruse menar också att de nya bilarna ser ut att hålla extremt bra för våldsamma avåkningar.
– Det är andra gången vi ser en större krasch med de nya bilarna, då tänker jag på Neuvilles avåkning i samband med test. All ”kredd” till FIA och teamen för deras säkerhetstänk.
– Inte heller verkar hybridenheterna vållat några som helst problem i samband med de här avåkningarna. Det är också en bra nyhet.