• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Foto: TT

Historiska STCC-kvinnan friades – nu överklagas beslutet

Uppdaterad
Publicerad

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev historisk då hon som första kvinna genom tiderna vann ett STCC-lopp. Sedan diskades hela hennes team PWR Racing på grund av felaktiga avgassystem. De överklagade och hon friades. Nu har två andra team i sin tur överklagat det beslutet.

WestCoast Racing och Honda Racing Sweden är de team som nu har lämnat in en överklagan och det var också de som protesterade efter att Åhlin-Kottulinsky hade vunnit.

– Jag är superlycklig, så fort någon nämner det blir jag bara så glad. Men jag har sett det som en vinst hela tiden, men det är jätteskönt att få det svart på vitt också, sade Åhlin-Kottulinsky till SVT Sport då hon friades.

Diskningen av PWR Racing innebar att den nuvarande totalledaren Robert Dahlgren tappade 19 poäng i serien. Poäng som han sedan fick tillbaka och nu kan bli av med igen om Hondas överklagan går igenom.

Totaltrean Daniel Haglöf kan tappa 39 poäng om överklagan går igenom.

Ställningen i STCC

1) Robert Dahlgren 167 poäng.

2) Johan Kristoffersson 160.

3) Daniel Haglöf 146.

4) Andreas Wernersson 130.

5) Philip Morin 110.

6) Fredrik Ekblom 90.

7) Mattias Andersson 74.

8) Tobias Brink 68.

9) Mikaela Åhlin-Kottulinsky 37.

10) Hugo Nernan 36.

Detta har hänt i STCC-bråket

19 augusti: Efter första loppet på Gelleråsen protesterar West Coast racing mot tre Cuprabilar från PWR-racing. De anklagas för att ha modifierat avgassystemet i strid med reglementet.

Innan beslutet fattats startar andra loppet. Mikaela Åhlin-Kottulinsky vinner, den första kvinnliga segraren i STCC:s historia. Tvåan Mattias Andersson protesterar eftersom hon kört en av PWR:s Cuprabilar.

Domarjuryn bifaller protesterna och samtliga förare diskvalificeras.

22 augusti: Cupra Racings internationella chef Jaime Puig ger PWR-teamet full backning och säger att det modifierade avgassystemet måste anses följa reglementet.

24 augusti: PWR-teamet överklagar diskningen som nu går vidare till första instans: Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd. De börjar hämta in kommentarer från olika parter.

8 september: Inför loppet på norska Rudskogen besiktigas alla bilar före start för att säkerställa att de har godkända avgassystem. Flera team har bytt avgassystem sedan Gelleråsen, inte bara PWR-teamet.

17 september: TCR Technical Working Group som ansvarar för tolkningen av TCR-reglementet meddelar att det från med nu är tillåtet att modifiera avgassystemet på det sätt som PWR gjorde.

18 september: Disciplinnämnden kommer med sitt utlåtande. PWR frias från anklagelser och får tillbaka sina poäng. West Coast racing överväger att gå vidare i frågan.

21 september: STCC meddelar att en överklagan är inlämnad till Svenska bilsportförbundets juridiska kommitté.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.