• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fick stor uppmärksamhet som första kvinnliga STCC-vinnare – för att senare diskas, tillsammans med flera andra förare i hennes stall, för att ha använt en ljuddämpare mot reglementet. Men åsikterna går isär. Foto: Daniel Ahlgren

Ny åtgärd efter STCC-protesterna

Uppdaterad
Publicerad

Protesterna efter senaste tävlingshelgen i STCC ligger som en våt filt över säsongsavslutningen.

Inför helgens lopp på Rudskogen, nära Sarpsborg i Norge, måste att alla bilar inspekteras före start.

Bara bilar med godkänt avgassystem kommer att få starta.

Avslutningen på Gelleråsen senaste STCC-helgen blev kaotisk. Protester och diskningar ledde till att Mikaela Åhlin-Kottulinsky, den första kvinnliga STCC-segraren någonsin, förlorade sin seger och att hela mästerskapstabellen fick räknas om. Detta sedan fyra Cuprabilar i två olika lopp diskats, däribland totalledaren Robert Dahlgren.

Ny ledare är nu rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, en poäng före Dahlgren.

Diskningen överklagad

PWR-teamet, som drabbades av diskningarna, slår ifrån sig och säger att de följt regelverket.

– Vi tycker att vi tolkat reglerna rätt, säger Daniel Haglöf, teamchef för PWR.

De har överklagat juryns beslut och Cupra Racing internationellt ger teamet full backning.

– Teamen och tävlingsledningen tänker helt fel. Vi är helt eniga med PWR:s uppfattning att bilarna uppfyller reglementet. Ändringarna som gjorts påverkar inte bilens prestanda, säger Cupras tävlingschef Jaime Puig till TouringCarTimes.

Protesterna tyckas bara vara toppen på isberget av den ilska som pyrt under ytan under längre tid mot PWR-teamet och deras framgångar.

– Vi har reagerat på ljudnivån på Cuprabilarna från första tävlingen. Vi fattar inte hur de kan vara så överlägsna fast vi i princip kör med samma material, säger Tommy Kristoffersson, teamchef på Volkswagen Dealer Team.

– Jag vill inte säga mer än att vi har öron att lyssna med, kommenterade Dick Jönsson på Westcoast Racing som lämnade in den första protesten.

Påverka prestandan

Och att det inte skulle påverka prestandan att ta bort ljuddämpare och ändra avgassystemet håller inte Tommy Kristoffersson med om.

– Det vi kan se är att det är en klar fördel att köra utan ljuddämparen.

– Vi har så många ombordkameror. Vi frågar: Hur kan man åka ifrån oss en till en och en halv billängd ur sväng i ren acceleration utan att vi har något hjulspinn? Det ska inte vara möjligt. Vi har samma utväxling och samma motor, säger Tommy Kristoffersson.

Redan till tävlingen i Anderstorp i juni begärde Tommy Kristoffersson att en teknisk representant från SEAT (Cupra är SEATS prestandamärke) skulle vara på plats för att förklara hur det var möjligt att man med identiskt material kunde se så stora skillnader.

Alla besiktigas

STCC försöker nu se till att inga nya problem uppstår under resten av säsongen. Därför kommer alla bilar att besiktigas inför racet på Rudskogen.

– I startbekräftelsen har alla team meddelats att de ska se till att ha det homologerade (godkända och tillåtna) avgassystemet monterat under tävlingshelgen, säger Greger Petersson på TCR Scandinavia.

Följer tolkningen

Inför loppet har därför PWR-teamet nu monterat på alla ljuddämpare som homologeringen kräver.

– Vi följer den tillfälliga tolkningen till dess det här är utrett, säger Daniel Haglöf.

PWR-teamet är också generalagenter för reservdelar. Och Daniel Haglöf konstaterar med viss förtjusning:

– Det har sålts en del ljuddämpare till Skandinavien senaste veckorna, om man säger så.

Under tiden rullar behandlingen av protesterna vidare. De har överklagats och ligger just nu hos Svenska Bilsportförbundets Disciplinnämnd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.