Efter att Chris Meeke fått sparken från Citroen är det många rallyvänner som drömmer om att den niofaldige franske världsmästaren ska komma tillbaka till WRC. Men nu är det full fokus på rallycross-VM och Dakar för Loeb
– Jag körde några VM-rallyn för att det var kul och jag ville hjälpa Citroen. Inte för att komma tillbaka till WRC, förklarar Sébastien.
Fransmannen har fått en smakstart i årets rallycross-VM. Andra segern kom i Belgien senast och han ligger tvåa i sammandraget. Peugeot har närmat sig suveränen PSRX Volkswagen med Johan Kristoffersson och gamle vapendragen från rally-VM, Petter Solberg.
Loeb är huvudpersonen i Peugeots storsatsning på motorsport. Att flytta verksamheten för teamet från Hansen-Motorsport i Götene till Frankrike var enligt Loeb en förutsättning för att kunna utmana om VM-titeln.
– Redan ifjol handlade det lite om att ”överleva”. Så det var viktigt för oss att flytta till Peugeot. Nu är vi större och starkare, har fler ingenjörer, en nödvändighet om vi ska ha ambitioner, förklarar Loeb.
Tillsammans med bröderna Timmy och Kevin Hansen utgör Sébastien det franska fabriksstallet i VM
Givetvis är den kommande elektrifieringen av bilarna i mästerskapet högintressant.
Och kontrovsersiellt.
– Jag tror att rallycross är den motorsport som lämpar sig bäst för elbilar. Det är korta heat och det krävs inget jättebatterier, menar Loeb.
De nuvarande VM-bilarna är riktiga fartmonster. Och så låter de häftigt. Det här är nåt som Loeb gillar.
– Den äldre generationen kommer säkert inte gilla de nya elbilarna men jag hoppas att den yngre generationen gör det. Rallycrossen kan bli väldigt spektakulär med elbilar. Det kommer i varje fall bli annorlunda. Det är ett som är säkert.