Felix Rosenqvist har inga vidare erfarenheter från Detroit. Foto: Darron Cummings/AP/TT

Kraschat varje år – jagar nytt kontrakt på mardrömsbanan

Uppdaterad
Publicerad

Förra året kraschade Felix Rosenqvist in i muren i 300 km/h – efter att gasen låst sig på max.

Nu återvänder han till Detroit där målet är ett toppresultat i jakt på nytt kontrakt.

– Det är viktigt kortsiktigt att göra några bra resultat, säger han.

Svenske racingstjärnan Felix Rosenqvist befinner sig i Detroit för att försöka ta revansch från fjolårets svåra krasch in i muren. Men 30-åringen har kunnat gå vidare från incidenten där han fick gashäng och bromsarna slutade fungera.

– Om du gör ett eget misstag och kraschar kan det vara rätt svårt att släppa och gå vidare, för då är det något du aktivt tänker på att du inte vill göra igen, säger han

Årets helg började dock inte på bästa sätt då Rosenqvist tappade bilen i första kurvan på träningen och förlorade värdefull träningstid.

– Jag har kraschat varje gång jag varit här nu, tre av tre. Det är väl bara en slump egentligen och ladda om.

Jagar nytt kontrakt

Rosenqvist, som kör för Arrow McLaren SP, har två pole positions och en raceseger i Indycarkarriären och ligger på nionde plats i årets förarmästerskap. Men något kontrakt för kommande säsong har han inte.

Därför blir en tävling som helgens Detroit GP extra viktig.

– Nu är det viktigt kortsiktigt att göra några bra resultat för att det är den här tiden på året man signar nya kontrakt och nu det går mycket snack kring silly season.

Förra helgens fjärdeplats Indy 500, där svenske Marcus Ericsson vann, har skapat en bra känsla som han vill bygga vidare på.

– Vi har varit väldigt bra på stadsbanor och var med i toppen här senaste året innan jag kraschade. Det känns som att vi kommer vara med där uppe.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.