Eller att ”allting vändes upp och ner” som Kevin Hansen, tredjeföraren i teamet, beskrev det hela. Kortfattat så tröttnade fransmännen på VM-promotorn, och internationella bilsportförbundet FIA, när man sköt på införandet av elbilar i världsmästerskapet från 2020 till 2021. ”Osäker framtid” menade Peugeot som redan är i full gång med utvecklingen av så kallade plug-in hybrider.
Det som skulle passat så perfekt med den franska strategin gick i baklås med senareläggningen. Att det franska uttåget får konsekvenser för VM är uppenbart.
Det är inte första gången som en fransk biltillverkare drar tvärt i handbromsen. Vi har sett det tidigare, inte minst i rally-VM, där storsatsningar plötsligt lagts ned. Men att fabrikssatsningen på rallycross nu upphör är oväntad och känns väldigt onödig.
Talar för kraftigare Kristoffersson-dominans
SVT-experten Jonas Kruse menar att det hade varit betydligt svårare för Peugeot att lämna VM om de lyckats med sin satsning. Facit hittills i år inte heller så smickrande för ett team som gått ”all in”.
- Bara trea i märkesmästerskapet
- En enda seger på elva försök
- Sébastien Loeb bara femma i tabellen och ser ut att missa medalj
- Motortrubbel för bröderna Hansen
Hoonigan (Ford) försvann inför årets säsong. Mattias Ekströms EKS-stall tappade fabriksstödet från Audi efter sommaruppehållet. Och i dag Peugeot. I nuläget är det bara PSRX Volkswagen som är ett riktigt fabriksteam i VM 2019. Där Johan Kristoffersson fullständigt kört över allt motstånd de två senaste säsongerna och mycket talar för ännu kraftigare dominans från Kristoffersson och Petter Solberg 2019.
Från IMG så kommer rapporter om att man ”förhandlar med flera biltillverkare” om att vara med på resan till elektrifieringen 2021. Men tiden är knapp och snart kan VM-promotorn mycket väl få två nya nej i inkorgen.
VM-serien en bra idé från början
Inom en vecka väntas nämligen de svenska stallen EKS och OMSE presentera sina framtidsplaner.
Tanken med att göra rallycrossen till en VM-serie var från början en bra idé. Men den globala medverkan har sträckt sig till ett par amerikaner. Och klyftan mellan fabriksbilarna och privatstallen har aldrig varit större än nu.
Logistiken är svindyr och för mig är det en gåta att man inte väljer att köra ett par deltävlingar på raken på den amerikanska kontinenten. Att skeppa VM-cirkusen över atlanten flera gånger under säsongen är inte ett sätt att locka fler stall till sporten.
I den bästa av världar återuppstår Peugeot-Hansen med ett semifabriksstall baserat i Götene och att EKS och OMSE trots allt väljer att fortsätta i VM. Men risken är överhängande att det blir andra besked även där.
Nya evenemang väntar nästa år. Premiär i Abu Dhabi och ytterligare en formel 1-bana när belgiska Spa finns i kalendern. Vackert så, men jag hade mycket hellre sett ett antal nya bilmärken klara till start än den flykt som nu pågår. Möjligen är det så att en stolt promotor sålt skinnet innan björnen är skjuten? Hur som helst så har något gått snett i diskussionerna mellan team och promotor.
Väldigt snett.
Hur låter elbilar egentligen?
Det som kan rädda något av glädjen är att EM-serien är fortsatt välmående och att det är fullt av liv i instegsklasserna RX2 och Super1600. Är det så att EM-upplägget trots allt är räddningen för rallycrossen?
Närmaste veckorna får vi sannolikt svaret på om rallycross-VM kan stå emot eventuellt nya snytingar, resa sig från repen och stå tiden ut. Nådastöten är farligt nära.
Just nu känns det väldigt långt till 2021 och hypersnabba elbilar. Väl där har vi ytterligare ett problem som väntar. Många fans älskar ju ljudet från en supercar. Hur låter elbilarna egentligen?
Men det är en helt annan historia...