– Det är naturligtvis oerhört tråkigt. VM-formatet är egentligen en fantastisk produkt som locka stora världsnamn från banracing och rally. Men nu är sporten ute i kylan, säger Jonas Kruse, expertkommentator.
Varför tror du att fabriksteamen dragit sig ur?
– Det är tre saker som ligger till grunden för fabriksteamens missnöje.
1. Teamen vill naturligtvis få ut mer än de satsat. Det har de inte fått.
2. Kommunikationen från promotorn IMG har inte varit tillräcklig. Utvecklingen har gått för fort, man kör över hela världen och kostnaderna har skenat. Tyvärr har utvecklingen inte skett i samarbete med teamen. Här har det brustit i dialogen.
3. Att FIA (internationella bilsportförbundet) och IMG valde att skjuta upp elektrifieringen av mästerskapet till 2021. Flera av teamen, bl.a Peugeot och Audi, var beredda att satsa på elbilar, men när man sköt upp förändringen på framtiden tappade de stora bilmärkena intresset. Om de hade kunnat hitta en gyllene medelväg med att införa elektrifieringen men samtidigt behålla de gamla bilarna så hade det funnits en väg framåt.
Hur ska rallycrossen hämta sig från de här smällarna? Inga fabriksteam i nuläget i nästa års VM-serie...
– Slå ihop EM och VM-serien till ett mästerskap. Det är det klassiska, ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt