Redan när Oliver Solberg presenterades som fabriksförare för Hyundai, med en mästerskapssatsning på WRC2 inledningsvis 2021, så var det tydligt att en styrning i WRC-klassen var det långsiktiga målet. Något även Jonas Kruse underströk.
– Jag är också övertygad om att det finns en plan för 2022 med starter i WRC för annars tror jag inte att han hade skrivit på, sade Kruse då.
Att chansen till en VM-start i högsta klassen skulle komma redan i säsongens andra VM-deltävling överraskar Jonas Kruse och även huvudpersonen själv.
Vad betyder det att nu ta det här steget in i en WRC-bil?
– Helt klart är det är ju viktigt för mig att få börja köra en sådan här bil, lära och se hur man ska köra och hur mycket fortare det går. Det är viktigt att få börja så här tidigt, och jag trodde inte att jag kunde börja redan nu, säger Oliver Solberg till SVT Sport.
Stark säsongsstart
– Min känsla är att Hyundais teamchef Adamo har bestämt detta efter unge Solbergs framfart i Artic Rallyt (ingick i det finska mästerskapet i januari) i Finland och senast i Monte Carlo. Farten, säkerheten och utvecklingen som Team Solberg gjort på bilen imponerar på den karismatiska teamchefen, säger Jonas Kruse.
Samtidigt som Kruse verkligen gläds åt att den unga supertalangen får chansen, så menar han också att det finns en annan sida av det hela.
– Att det är ett för tidigt inhopp i WRC är nog vi alla överens om. Risken är förstås att Olivers självförtroende kan få sig en knäck vid ett dåligt resultat eller vid ett större misstag. Men, å andra sidan, pappa Petter Solberg sa ju inte nej den gången han fick chansen i Safari Rallyt när Tomas Rådström bröt foten…
”Ingen press”
SVT:s motorexpert är däremot övertygad om att Oliver Solberg kommer ge allt för ett bra resultat och att han utöver helgens testdag med teamet även hittat andra knep för att maxa sina förberedelser.
– Solbergs har ju en äldre WRC-bil i sitt museum som har liknande specifikation på drivlinan som dagens WRC-bilar, min gissning är att den inte står och samlar damm där just nu, säger Kruse och fortsätter:
– Oliver har säkert gjort ett test med den för att få upp känslan, lära sig de hydrauliskt styrda differentialerna och bli van fart som skiljer mycket mot en R5-bil.
Kruse ser med spänning fram emot att följa Oliver Solbergs debut i en WRC-bil under VM-deltävlingen i Finland men är tydlig med att ingen press ska läggas på Solberg. Att samla erfarenhet är fokus – inte resultatet.
– Ingen kan ha några krav på 19-åringens tider på rallyt. Han har bara en dags test med bilen innan rallyt men han måste se detta som ett femdagars test! Testdagen, shakedown och tre tävlingsdagar.
– Ha kul och ingen press är det som gäller nu, avslutar Jonas Kruse.
Så sänder SVT från Arctic Rally Finland
Fredag 26 februari
14.00-15.00 SVT1 SS1 Sarriojärvi 1
17.30-18.30 SVT Play SS2 Sarriojärvi 2
Lördag 27 februari
09.30-10.30 SVT2 / SVT Play SS4 Kaihuavaara 1
1600-1700 SVT2 / SVT Play SS7 Kaihuavaara 2
Söndag 28 februari
09.00-10.00 SVT2 / SVT Play SS9 Aittajärvi 1
12.00-13.30 SVT Play SS10 Aittajärvi 2 – Power Stage
1625-1755 SVT1 (repris) SS10 Aittajärvi 2 – Power Stage
Måndag 1 mars
15.45 – 16.45 SVT1 / SVT Play Sammandrag från hela Arctic Rally Finland, årets andra VM-deltävling.
Kommentatorer: Maria Wallberg och Jonas Kruse.