Legendarer tillbaka, förare som bytt team. Vi kan räkna med en stenhård kamp i toppen av WRC-klassen. Lägg där till spännande fighter i WRC2 och JVM, båda med stort svensk intresse.
Samtalsämnet inför start
Som vanligt är vädret en snackis. Snön och isen är på plats just nu men vem vinner matchen, plusgraderna på dagarna eller minusgraderna på nätterna?
Hur som helst kommer rallyt inte bli en katastrof vädermässigt men om plusgraderna vinner blir det svårkört och regerande världsmästaren Sébastien Ogier, som startar först, är rökt från start…
Toyota är teamet att slå
De är klart bäst förberedda, förarna har kört tre test-dagar vardera inför rallyt. Normalt i andra team är att varje förare får en dag var. Teamet har utvecklat en redan snabb bil ytterligare.
Förarna med Ott Tänak i spetsen, VM-trea i fjol, var blixtrande snabb i Monte Carlo men en tidig punktering satte stopp för segerchanserna. Utan den hade han vunnit lätt. Kan någon stoppa honom? Ja, men det krävs det lilla extra och Jari Matti Latvala, teamkamraten, han har rutinen och är historiskt stark här i Sverige. En bra start så att ”gamlingen” Latvala får tidig segervittring, ja då kan han nå sina drömmars mål: Ta VM-titeln och ta delsegern här i Sverige – hans femte i så fall.
Latvala historisk
Latvala gör här i Sverige sin 197:e WRC-start, flest av alla genom alla tider, och han är VM- seriens mest rutinerade förare. Motivationen är kvar och kontinuitet på resultatsidan kommer ge den ödmjuke finländaren det självförtroende han behöver för att utmana om titeln.
Kris Meek var snabb i säsongspremiären, vann sista sträckan Power stage och har sett grymt snabb ut på testerna inför rallyt. Han är bekväm i bilen och har historiskt varit snabb här, men misstag har satt stopp för topplacering. Nu kan det vara dags för Meeke att sätta pricken över i:et, farten finns absolut. Han är verkligen på rätt plats vid rätt tillfälle.
Men Ogier då?
Förstås är Ogier alltid med i matchen, han har vunnit i Sverige tre gånger och kan aldrig räknas bort. Denna gång kommer vädret förstås vara en del i frågan, om han kan ta sin andra raka seger i årets VM-serie. För mycket plusgrader och isen blir till modd, då är Ogier rökt då kan kör först och då får spåra till de andra. Ogier har två testdagar inför rallyt och var riktigt missnöjd efter första dagen. Men teknikerna fick till bilen över natten och regerande mästaren blev nöjd.
Fjolårssegraren som är formstark i Hyundaiteamet, Neuville, kommer förstås även i år att utmana om VM-titeln. Som andra bil på vägen kan även vädret spela honom ett spratt. Körstilen som han och Ogier använder sig av, mera åt det understyrda hållet, passar extra bra här på snabba vägar där spårval och att ofta hålla sig i spåren där greppet finns är framgångsnycklar.
Mesta mästaren
Superintressant är niofaldiga världsmästaren Sébastien Loeb som med extremt lite tid i bilen inför Monte Carlo vann sträckor och visade bra takter med sin fjärde plats. Nu med ytterligare test ska det bli intressant att se vad han kan göra, senast han körde här i Sverige var 2013. Han har vunnit här en gång, 2004, då han blev första icke nordbo att vinna Svenska rallyt.
Tyvärr gjorde Loeb en avåkning på testet innan rallyt som gjorde att han tappade viktig testtid, detta kan komma att påverka hans möjligheter till toppresultat.
Tidemands resultat i fokus
Pontus Tidemand har fått sitt livs chans! Han var mycket nöjd efter sitt test och har helt rätt inställning, jag ska ta chansen och ge allt direkt! Just detta med direkt är nog mycket viktigt. Han har historiskt varit lite trögstartad på första sträckan. Ja, jag vet att rallyt är långt men i dag är nivån högre än någonsin i rally-VM, ett misstag och man är efter på sträckan. En för lugn start kan göra att Tidemand är 20 sekunder efter på första sträckan vilket kan göra att det låser sig. MEN han är redo, han ska klara pressen och farten finns där. Som nygamla kartläsaren Ola Flöene säger: ”Pontus är en av de vassaste förarna jag åkt med. Han har en inbyggd känsla för bilkörning”.
Tyvärr är frågan om ett bra resultat räcker till en fortsatt satsning i WRC? Det krävs att M-Sport hittar pengar och att Pontus får ihop en budget, men så klart kommer ett bra resultat hjälpa till eller rättare sagt vara helt nödvändigt för en vidare satsning. Personligen tror jag att Pontus behöver köra till sig en femteplats eller sjätte plats för att göra oss alla riktigt nöjda!