• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”De koncentrerar sig på att sätta dit oss”

Uppdaterad
Publicerad

På söndagen blev Mikaela Åhlin-Kottulinsky första kvinnliga STCC-segrare – för att några timmar senare bli diskad. Nu råder meningsskiljaktigheter kring det fällda avgassystemet.

– De (Honda) koncentrerar sig på hur de ska göra för att sätta dit oss, säger PWR Racings VD Daniel Haglöf till SVT Sport.

Mikaela Åhlin-Kottulinskys team PWR Racing står fast vid att det avgassystem som i efterhand fällde henne inte påverkar bilens prestanda.

– Det handlar ingenting om prestandan, jag skulle säga att det enbart påverkar ljudnivån. Man ljuddämpar lite beroende på bullernivå-lagarna i landet man åker i, säger VD Daniel Haglöf till SVT Sport.

Hur ser du på protesten som lades?

– Uppenbarligen har våra konkurrenter haft bättre koll på reglementet än vi har haft. Samtidigt är väl det talande för deras agerande, vi koncentrerar oss på att få bilarna att gå fort och de koncentrerar sig på hur de ska göra för att sätta dit oss. Det är mycket prestige i STCC med några av världens bästa förare.

Åhlin-Kottulinsky diskvalificerades på samma grund som hennes team-kollegor i PWR Racing Daniel Haglöf, Philip Morin och Robert Dahlgren diskades för i första tävlingen. Haglöf, Morin och Dahlgren är däremot inte diskvalificerade från det andra racet.

Konkurrenten: ”Hoppas verkligen det är omedvetet”

När SVT Sport ringer upp Hondas teamägare Mattias Andersson – som blev tvåa efter Åhlin-Kottulinsky och nu står som segrare – har han en annan syn på saken.

– Jag förstår att de säger så, men där har han fel. Det är svårt att mäta effekten av det, men de använde inte ett komplett avgassystem och blev därför ungefär ett halv kilo lättare, säger Andersson och fortsätter:

– Är det ett tekniskt fel ska man diskas. Jag förstår inte varför de inte körde med komplett system, om det var medvetet eller omedvetet. Men jag hoppas verkligen det är omedvetet.

Mattias Andersson, Honda Foto: TT Nyhetsbyrån

Hondas teamägare menar att Haglöf talar i eget intresse  om situationen varit den motsatta.

Han är också tydlig med att beklaga att tävlingen behövde avgöras i efterhand.

Nu är frågan om PWR Racings överklagan går igenom. Besked lär komma om en dryg vecka.

– Jag kan inte säga att jag är säker på att få behålla segern, men de som dömde är erfarna och har nog inte tagit ett förhastat beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.