Bakgrunden är händelsen i årets Svenska Rallyt där lördagens tredje specialsträcka ströks efter att farten trissats upp rejält. När estländaren Ott Tänak kom upp i en snitthastighet på 85,62 mph, motsvarande nästan 138 km/tim så fick de ansvariga nog och strök sträckan som kallas Knon.
– Från vår synvinkel var det alldeles för hög hastighet. Vi tänker kring att skapa riktlinjer för arrangörerna, men det är möjligt att vi måste hantera det regelvägen, säger Jarmo Mahonen som är rallychef inom Internationella bilsportförbundet FIA.
Han hoppas att kommande arrangörer tar till sig av aktionerna kring Svenska Rallyt och ser till att lära av beslutet.
”Använd smalare vägar”
– Vi vill att den inställda etappen skickar ett tydligt meddelande. Om någon undrar hur de ska gå tillväga så är svaret enkelt: använd smalare vägar som därmed blir långsammare.
Förarna själva var i många fall kritiska till beslutet i Värmland.
– Vägen var bara rak, inte farlig, snarare tråkig, säger en av de tävlande.
Mahonen bekräftar att FIA kan komma att ta en mer aktiv roll i att kontrollera nyas framtida specialsträckor, men vill att arrangörerna ska ta större ansvar.
– Jag tror att många arrangörer använder gamla förare som rådgivare, såna som inte funnits med på ett tag och som kanske inte har koll på hur snabba dagens bilar är.