Speedwayligan tappar publik

Uppdaterad
Publicerad

Speedwayen kämpar i motvind. Publiktrenden är vikande och nu måste klubbarna hitta sätt att locka publiken tillbaka.

– Vi måste locka med mer än bara idrotten och göra evenemang som gör det värt att komma till arenorna, säger Mikael Holmstrand, ordförande i ESS – Elitspeedway Sverige.

15,5 procents tapp i år jämfört med 2019 innan pandemin bröt ut är siffror som är jobbig läsning för ligan. Även Damallsvenskan och Superettan i fotboll har nedåtgående kurva medan Fotbollsallsvenskan har en positiv utveckling. Nu går speedwayklubbarna på offensiven för att försöka få hela familjen att välja arenorna.

– Vi har försökt att ha mer saker för barn på arenan. Vi har ansiktsmålning, ballonger och popcorn, vi låter dom få titta på grabbarnas hojar, berättar Tobias Spångberg, ordförande Smederna.

Skulle den vikande trenden stå sig kan det innebära på sikt att klubbarna inte längre har råd att ha sina storstjärnor kvar i laget.

– Om vi inte kan säkerställa intäkterna måste vi skära i kostnaderna och det kommer att påverka förare också, avslutar Holmstrand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.