Första deltävlingen av två i Neom i Saudiarabien i den extrema elbilsserien. Då var det nära på fulladdat med svenskar i finalen där tre av fem finalteam hade minst en svensk förare.
Och bilen som var först över mållinjen var den med helsvenska förarteamet bestående av Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson. Men teamet fick en bestraffning på 136 sekunder efter att ha kört för fort i en långsam zon, vilket gjorde att de halkade ner till tredje plats och gav segern till Hansen och Taylor.
– Johan startade fantastiskt men sen gjorde jag ett misstag i den långsamma zonen, så det var lite olyckligt men i slutändan var det bra jobbat av hela teamet, säger Åhlin-Kottulinsky.
– Det är alltid skönt att hamna på podiet men det är inte så härligt att komma först över mållinjen utan att vinna, säger Kristoffersson.
På andra plats kom Mattias Ekström och spanjorskan Laia Sanz.
Under söndagen körs den andra deltävlingen i Saudiarabien.
Det här är Extreme E
En extrem bilsport med elbilar i tuff terräng där varje team består av två förare, en man och en kvinna. Förarna turas om att köra i varje tävlingsmoment.
Tio team tävlar och inleder med att köra två kvalomgångar, uppdelat i två heat per omgång. De fem snabbaste lagen går vidare till ”grand final” och övriga fem får tävla i ”redemption race”.
Vinnaren av ”grand final” får 25 mästerskapspoäng sedan dalar poängfördelningen ner till tio poäng till det femte placerade laget. I ”redemption race” får vinnaren åtta poäng och det sist placerade laget får en poäng. Därtill får segraren i varje kvalheat en mästerskapspoäng.
Säsongen består av tio deltävlingar med fem racehelger utspridda över hela året. Säsongen avslutas 2-3 december i Chile.