2019 infördes en viktgräns inom Formel 1. Den slår fast att förare och sits inte får väga mindre än 80 kilo sammanlagt, annars placeras extra ballast i sitsen.
Tanken med regeln är att minska vikthetsen bland förare. Men inom formel E, som är den högsta tävlingsserien för eldrivna formelbilar, finns ännu inte samma gränsdragning.
Fem procents kroppsfett
Något som enligt en artikel på motorsportsajten The Race har lett till samma typ av ohälsosamma bantning som F1-förare tidigare vittnat om.
– Du är alltid sjuk när du har så lite kroppsfett. Även huden blir så tunn att den inte isolerar mot höga eller låga temperaturer, säger schweiziske racerföraren Edoardo Mortara till The Race, där han också uppger att han bara har ”fem procents kroppsfett”.
Ericsson: ”Låter exakt som mina fem år i F1”
För svenske föraren Marcus Ericsson river artikeln upp minnen från hans egna tid i Formel 1.
”Det här låter exakt som hur det var för mig under mina fem år i F1. Som tur var infördes 80-kilosgränsen (året efter jag lämnade tyvärr). Jag minns att det var extremt tufft mentalt och fysiskt att hela tiden försöka gå ner i vikt och samtidigt vara hälsosam”, skriver Ericsson på Twitter.
Kroppsvikten allt mer avgörande
Enligt regelboken finns en minimumvikt som bilen inklusive föraren inte får understiga. Varenda gram kan vara avgörande i ett race, teamen gör därför allt för att ligga precis över gränsen.
Men i takt med att ny teknik och utrustning har gjort bilarna tyngre, har kroppsvikten hos förarna fått en allt mer central roll. Utöver att teamen jagar kilon i själva bilen, blir alltså förarnas egna kroppar sättet att jaga gram och hundradelar.