Det saudiska turistorganet ”Visit Saudi” kommer enligt uppgifter att gå in vid sidan av jättar som Adidas, Coca-Cola och Visa när det gäller att sponsra mästerskapet i sommar, där Sverige har förhoppningar om att gå långt efter silvret vid OS i Tokyo 2021.
”Vi är väldigt besvikna över att australiska fotbollsförbundet inte blivit tillfrågat i det här ärendet”, skriver förbundet i ett uttalande.
Det nyzeeländska fotbollsförbundet gjorde ett eget uttalande.
”Om dessa uppgifter är korrekta är vi chockade och besvikna över att inte ha blivit tillfrågat”, skriver förbundet.
Även om Fifa-chefen Gianni Infantino satt bredvid Saudirabiens kronprins Mohammed bin Salman vid VM i Qatar förvånar uppgifterna.
”Ironiskt om Saudiarabien skulle sponsra största dammästerskapet”
– Det skulle vara väldigt ironiskt om saudiska turistindustrin skulle sponsra det största dammästerskapet av alla. Detta med tanke på att en kvinna i Saudiarabien inte kan ha ett jobb utan tillstånd från en man, säger Amnesty Internationals australiska representant Nikita White, enligt Reuters.
Saudiarabien har gjort en satsning och startat en damliga som lockar en del publik.
Saudiarabiska Al Nassr köpte nyligen Cristiano Ronaldo, som lämnade Manchester United i början av VM i Qatar, vilket ger honom en årslön på 2,27 miljarder kronor per år (inklusive reklamuppdrag).
Den nyblivne argentinske världsmästaren Lionel Messi är turistambassadör för just Visit Saudi, något han kritiserats hårt för.
Saudirarabien är med i budprocessen inför VM för herrar 2030, ett beslut som tas 2024.