Richard Brisius, kampanjchef för Sveriges OS-ansökan 2026. Foto: TT

Svenska blundern – miljardfel i OS-budgeten

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm Åre har tagit upp intäkter på mer än en miljard svenska kronor för mycket i sin OS-budget, rapporterar Dagens Nyheter.

Nu får den svenska ansökan kritik från Internationella olympiska kommittén.

Med bara 13 dagar kvar till OS-omröstningen sker i schweiziska Lausanne står det klart att Stockholm Åre har miljardfel i sin budget, skriver Dagens Nyheter.

I ansökan har de kommunicerats att bidraget från IOK uppgår till cirka 6,5 miljarder svenska kronor och finansierar hälften av den totala kostnaden för OS, som beräknas till lite drygt 13 miljarder.

Stockholm Åre har räknat med inkomster för tv-rättigheter på 452 miljoner dollar och ytterligare cirka 300 miljoner dollar från IOK:s sponsorer, TOP-programmet.

Det är högt räknat.

De posterna blir sammanlagt 752 miljoner dollar, vilket är hela 181 miljoner dollar mer än vad konkurrenten Milano Cortina beräknat i sin budget.

Ansökan kritiseras

Nu kritiseras den svenska OS-ansökan av IOK.

DN rapporterar om att IOK:s utvärderingskommission i sin rapport anmärkte på att ”Stockholm Åre med sitt sätt att räkna på tv-intäkterna ”riskerar att skapa ett signifikant hål” i sin budget. Man betonar också att Sverige ”tar en signifikant risk” när man antar att sponsorintäkterna kommer att bli 300 miljoner dollar.”

Vice ordförande i Sveriges olympiska kommitté, Per Palmström, säger till tidningen att han inte vill sia om hur stort hålet i budgeten blivit.

– Det här är inget som vi fått påpekat för oss tidigare utan det kom fram i utvärderingsrapporten. Varför det blivit så kan jag inte svara på, säger Palmström, som inte vill sätta en siffra på hur stort hålet i budgeten blivit, säger han.

OS-kampanjen ska nu lämna in en uppdaterad budget till IOK:s utvärderingskommitté.

– Vi är beredda på att det kommer att bli frågor kring det här i samband med att vi gör vår presentation i Lausanne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.