För två säsonger sedan avslutade han elitsatsningen, en sjundeplats på SM och sex stycken världscup-sprintar blev det som bäst. I helgen blev det en dyr comeback för Emil Johansson, före detta världscupåkare i sprint.
I helgen gjorde han comeback sprinten på norska premiären i Beitostölen, med ett politiskt budskap på tävlingsdräkten, i samarbete med Greenpeace.
”No more oil in ski”, stod att läsa.
– Bakgrunden är att oljeföretaget Equinor är huvudsponsor till norska skidförbundet och sponsor till tävlingen, olja och fossila bränslen är största orsaken till klimatförändringarna, och är i min mening största hotet mot skidsporten, säger Johansson till SVT Sport.
Svenska Skidförbundet får böter
När svensken kom i mål höll han upp en skylt med texten: ”Framtiden smälter”, som en ordlek med oljebolagets slogan ”Framtidens hjältar”.
Enligt tävlingsledningen har ex-landslagssprintern brutit mot tre regler. Han hade för stor reklamlogga på tävlingsdräkten, framförde ett politiskt budskap och ändrade på sin nummerlapp.
– Jag kan tycka att det kan vara en bot på mig och en på Equinor som kör greenwashing på hela jävla stadion, för mig känns det politiskt att ett oljebolag som förstör för världen för synas överallt, men rent juridiskt, så förlorar jag där, säger Johansson.
Tävlingsledaren: ”Då grep polisen in”
Tävlingsledaren Torbjörn Broks Pettersen bekräftar att en bot av internationella skidförbundet kommer utfärdas på det udda beloppet 999 schweiziska franc, cirka 11 680 svenska kronor.
– Det har med reglerna med överklagan att göra, då har han ingen möjlighet att överklaga, säger han till SVT Sport.
Johansson:
– På något sätt så…känner jag att man gjort något rätt så att det blir så provocerade att de ger en bot, och patetiskt med 999 för att jag inte ska kunna överklaga (1000 franc är gränsen), för att det inte ska bli någon mer uppståndelse, och det var de (tävlingsledningen) öppna med, säger Johansson.
Nu kommer bötern, utfärdad av FIS, att landa hos Svenska Skidförbundet, och de får i sin tur kräva in pengarna från Johansson, erfar SVT Sport.
Greenwashing
Greenwashing, eller grönmålning, är när en organisation försöker framställa sin vara, tjänst eller sig själv som bättre för miljö och klimat än vad den i själva verket är. Det kan också vara att man använder något som är eller ser ut att vara bra för miljön till att avleda från något negativt.
Källa: Sveriges Kommunikationer.