Gjord för att sälja Östersund

Uppdaterad
Publicerad

Två minuter och 40 sekunder ska sälja Östersund. En film som setts av tusentals och fått många att reagera.

Filmen om Östersund ingår i kampanjen Välkommen till Östersund, ett projekt i halvmiljonklassen. Det finansieras till stor del av EU-medel.

– Vi använder filmen i vårt jobb, säger Karin Henriksson som är marknadskommunikatör på Östersund kommun. Vi visar den till exempel på mässor .

Filmen har setts av tusentals personer och fått komma kommentarer. Filmen har visats 55 000 gånger via kommunens facebooksida.

– Det är fantastiskt, säger Karin Henriksson. Det är väldigt många som gillar den.

Men många har även skrivit i kommentarer om att de saknar viss saker. Det är bland annat skatehalle, bårlivet, närheten till fjällen, ÖFK och Jamtli.

– Alla har sin bild av Östersund, säger Karin Henriksson. Men jag tycker att vi förmedlar den känslan vi vill av Östersund.

Det finns även vassa kommentarer som beskriver filmen som sliskig, som en pekoral. Ett inlägg saknar något mer modernt än en 50-talistisk kärnfamilj. Andra inlägg handlar om att man borde lyfta fram kvaliten på skola och omsorg och berätta var det finns jobb.

– Jobb, skola och barnomsorg är saker vi för in senare, när det blir aktuellt med inflyttning, säger Karin Henriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.