Melodifestivalen: Appen

Här har vi samlat hjälp och kända fel, om SVT-kontot och information om appen.

Hjälp och kända fel

Jag kan inte starta appen, eller logga in, eller rösta? 

För att appen ska fungera optimalt behöver du uppdatera din app till senaste version (9.8.0). Uppdatera och testa sedan igen. Ibland kan man behöva avinstallera appen och installera om den igen. 

Jag försöker logga in med e-post men får ingen kod skickad via e-post, vad ska jag göra? 

Kontrollera att du har angett rätt e-postadress. Kontrollera även att mejlet inte har hamnat i din skräppost eller under fliken Kampanjer (på Gmail). Har du försökt att logga in för många gånger ombeds du vänta, under den tiden skickas ingen ny kod. Prova igen efter angiven tid. 

En del användare som försöker logga in med icloud-epost kan ibland inte få mejl levererad till sig från oss på grund av att det inte finns tillräckligt med lagringsutrymme på iCloud-kontot. Kontrollera lagringsutrymmet och om problemet kvarstår kontakta oss.

Jag får ett felmeddelande när jag anger koden som skickats via e-post, vad ska jag göra?

Vänta en stund och prova sedan att logga in igen.

Hur gör jag om jag är under 14 år och vill använda samtliga funktioner i appen?

Samtliga användare, oavsett födelseår, kan alltid rösta i Melloappen och ta del av program- och artistinformation så länge de befinner sig i Sverige. 

Men för att använda andra funktioner i appen behöver man få godkänt av en vårdnadshavare. Det görs genom att ett mejl skickas till vårdnadshavaren med en knapp där de kan godkänna kontot. För att skicka mejl till vårdnadshavare för godkännande så klicka på något i appen t.ex. Tippa eller Samla och följ sedan instruktionerna som visas. 

Jag får ett meddelande om att mitt konto är overifierat, hur kan jag göra för att rösta?

För att verifiera kontot behöver du logga ut från ditt konto och sen logga in igen. I nästa steg kommer du behöva ange ett telefonnummer, då behöver du välja ett som inte har varit kopplat till ett konto som har röstat under kvällen.

Du kan också välja att logga in med Google eller Apple.

Du hittar ”Logga ut” under ”Mer” -> ”Mina inställningar”. Scrolla längst ner till ”Logga ut”.

Det står att jag befinner mig utomlands när jag ska rösta, men jag befinner mig i Sverige. Vad ska jag göra?

Testa att byt uppkoppling, använder du surf så byt till Wi-Fi eller vice versa. Kontrollera även att du inte har tjänster påslagna som gör att din IP-adress är hemlig eller gör så att du befinner dig utomlands.

Om du använder iOS 15 eller senare så kan du gå in på Inställningar - Ditt namn - iCloud och sen se om du har privat reläservice påslagen. Testa att slå av den funktionen.

Jag försöker skapa ett konto med e-post men får ingen kod skickad via sms, vad ska jag göra? 

Klicka på"Skicka koden igen".

Det står att jag måste uppdatera till senaste versionen av appen, vad ska jag göra?

Uppdatera till version 15.0 för IOS och 7.0 för Android eller högre i App Store eller Google Play.

Kan jag använda appen från 2024?

Om du installerade appen under år 2024 så behöver du uppdatera till version 15.0 för IOS och 7.0 för Android eller högre. Du hittar den senaste versionen i App Store (iOS) eller Google Play (Android).

Jag har loggat in och mina troféer, samlarkort eller kompisar är borta. Varför då?

Kontrollera att du loggat in på rätt konto. Ibland kan man råkat skapa ett nytt konto. Då ligger de sparade troféerna, samlarkorten och kompisarna på det andra. Prova därför att logga in med en annan mejladress.

Systemkrav?

  • För att använda appen Melodifestivalen behöver du installera iOS 15.0 eller högre. 
  • Om du använder Android behöver du installera Android 7.0 eller högre.

Går det att använda appen utomlands?

Ja, det går att använda appen utomlands (i vissa länder). Men det går bara att rösta i appen om du befinner dig i Sverige.

Konto

Vad händer om någon annan använder mitt konto?

Du bör inte låta någon annan använda ditt konto, läs gärna mer om det i våra villkor. Ifall någon olovligt använder ditt konto kan hen hjärtrösta från ditt konto och tippa, precis som om det vore du.

Kan jag ha flera användare på samma telefon eller surfplatta?

Ja. Du kan ha flera konton per telefon och surfplatta, men du måste logga ut och logga in för att byta användare.

Kan jag använda appen utan att skapa ett konto?

Nej. Du behöver registrera ett konto för att använda appen. Det finns tre olika sätt att registrera ett konto:

  • Genom att verifiera dig via Google.
  • Genom att verifiera dig via din e-postadress samt ditt mobilnummer.
  • Genom att verifiera dig via Apple.

Logga ut

Klicka på ”Mer” i menyraden och sedan på "Mina inställningar". Klicka på knappen "Logga ut" längst ned för att logga ut.

Radera konto

Du kan radera ditt konto på här. Om sidan inte fungerar eller ser konstig ut så pröva gärna i en annan webbläsare, till exempel Chrome eller Firefox.

Ladda ner appen Melodifestivalen

Hämta appen för iOS eller hämta appen för Android.

Om appen

I Melodifestivalens app, för mobiltelefoner och surfplattor går det att titta på Melodifestivalen-innehåll dygnet runt under tävlingsveckorna. Här kan man hänga med backstage och få senaste nytt från artister och programledare i Mello-flödet, tippa resultatet i tävlingarna, Mello-quizza mot andra användare, och designa dig egen profilsida genom att låsa upp nya avatar-kläder, bakgrunder och teman. 

Vad kan jag använda appen Melodifestivalen till?

Du kan använda appen till att:

  • Hjärtrösta utan kostnad.
  • Quizza i Melloquiz.
  • Titta på Mello-innehåll dygnet runt.
  • Tippa resultatet och tävla mot både dina vänner och hela Sverige.
  • Hänga med backstage och få senaste nytt från artister och programledare i Melloflödet.
  • Samla och byta All Stars-kort.
  • Skicka meddelanden till dina vänner i olika vängrupper.
  • Se hur vänner har röstat och tippat.
  • Samla troféer.

Vad gör SVT med mina uppgifter?

Det kan du läsa mer om i villkoren.

Sök efter svar och guider

Hittar du inte det du letar efter? Kontakta oss