Arbetsförmedlingens prognos visar att antalet jobb inom kultur- och media-sektorn kommer att öka med 700 jobb under 2019-2020. Men efter en period av stark tillväxt kommer efterfrågan på arbetskraft att dämpas.
– 2019 blir ett bra år inom kultur och media med 500 fler jobb. Samtidigt ser branschen mindre ljust på framtiden idag än i höstas. Nu är det färre företag som upplever att det är svårt att rekrytera, säger Mikael Engelmark, sektionschef på Arbetsförmedlingen Kultur Media, i ett pressmeddelande.
Efterfrågan på arbetskraft
Mikael Engelmark säger till Kulturnyheterna att det är framför allt filmbranschen som har svårt att rekrytera till många projekt.
– Det produceras mycket film och tv, det går i perioder och det är projekt som kommer rätt så snabbt och producerar väldigt mycket på kort tid.
Även mediebranschen har svårt att hitta arbetskraft.
– Nu har vi haft en period då man eftersökt journalister ute i landet. I storstäderna har det inte varit något problem, men just ute i landet ser vi att det är så, säger Mikael Engelmark.
Multikompetens ger jobb
Mikael Engelmark tror att den ökade efterfrågan på arbetskraft kan bero på den tid av förändring som mediebranschen genomgått.
– Vi är ju lite förundrade, men det är klart, det är inte attraktivt att gå en journalistutbildning idag, så som det har varit.
För den som är kunnig inom digital teknik, som ljus, ljud och bild, kommer det bli lättare att få jobb. Om man samtidigt har kompetens inom marknadsföring och projektledning ser framtiden ljus ut. Även information och kommunikation, som också sysselsätter personer med utbildningar inom media och kultur, har utvecklats starkt de senaste åren.
Trots att arbetslösheten inom kultur och media fortsätter att minska så är skillnaden stor inom olika delbranscher. Svårast att få jobb har de som arbetar inom scen och musik.
Av de som är inskrivna på arbetsförmedlingen har 4 av 10 svårare att konkurrera om jobben. Det gäller de som är äldre än 55 år, är födda utanför Europa eller har nedsatt arbetsförmåga.