Adlibris nya krav innebär att alla förlag ska ha en extern distributör för att få sälja sina titlar på Adlibris. Något som en del mindre förlag inte har idag, och som kan bli en omöjlig kostnad för dem.
– Det som oroar mig med de nya kraven är att Adlibris inte kommer kunna representera så pass många förlag som de gör idag. Det leder till att Stadsbiblioteket måste ha fler egna kontakter och hantera fler inköp och det leder till ökade kostnader för biblioteken, säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek.
I Stockholm löper det nuvarande avtalet med Adlibris ut den sista oktober och faktorer som böckernas pris, storleken på katalogen och leveransvillkoren är det som avgör vem som får uppdraget. Adlibris nya krav på förlagen kan påverka uppdraget att vara huvudleverantör till Stadsbiblioteket eftersom kraven kan innebära att deras katalog blir mindre.
– Om det här påverkar Adlibris möjlighet att leverera till biblioteken så är det klart att det påverkar deras chanser. Men det är flera kriterier som vägs samman, säger Daniel Forsman.
Oro för merarbete för biblioteken
Även Mohammed Mekrami, bibliotekschef för Bibliotek Uppsala, är oroad för att utbudet kan kan påverkas:
”Om det är så att utbudet hos vår upphandlade leverantör av böcker inte kan erbjuda böckerna som efterfrågas så finns det risk för att beståndet på biblioteken på sikt minskar vilket kommer drabba allmänheten. Särskilt kommer utbudet av litteratur bland annat på minoritetsspråken och tillgänglighetsanpassade medel riskera att minska.”, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna.
Både Daniel Forsman och Mohammed Mekrami befarar också att Adlibris nya krav kommer att leda till merarbete för biblioteken.
”Dessutom kommer bibliotekspersonalen behöva lägga mer tid på att leta upp och iordningställa smala titlar direkt från förlagen på bekostnad av andra viktiga uppgifter i vårt lagstadgade biblioteksuppdrag. Denna arbetstid som vi idag köper från Adlibris och som nu läggs över på biblioteken bör ses över, för att se om det bryter mot upphandlingen”, skriver Mohammed Mekrami.
Adlibris vill ha ekonomiskt hållbara lösningar
Elias Vieglins PR-chef på Adlibris vill inte kommentera någon enskild upphandling med biblioteken, men menar att biblioteken kommer att kunna få hjälp av Adlibris att beställa titlar som är utanför Adlibris ordinarie sortiment.
– Vi har välfungerande processer för det här som biblioteken är nöjda med och vi kommer att fortsätta med det arbetet, säger han och fortsätter:
– Vi är måna om att hitta distributionslösningar som passar alla men de måste vara ekonomiskt hållbara.