The New York Times, CNN och The Guardian är några av de medier som valt att blockera OpenAI – företaget bakom Chat GPT, rapporterar The Guardian. Det innebär att AI:n inte längre får hämta information från artiklar, bilder eller metadata för att lära upp sina verktyg.
Förhoppningen är att motverka spridning av felaktig information och värna om upphovsrätten.
Aftonbladet hakar på
Aftonbladet är det enda stora svenska mediebolaget som valt att blockera AI-företagens datainsamling.
– Vi tog för några dagar sedan ett beslut om att vi, temporärt i alla fall, blockerar den här typen av spindlar från att skrapa vårt innehåll, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Det är den bristande dialogen med företagen och avsaknaden av transparens som ligger bakom ställningstagandet. Samtidigt menar Schori att frågan inte är okomplicerad. Risken finns att bara alternativmedier blir källmaterial.
– Man kan ställa sig frågan vad som egentligen händer om vi, och andra, kanske alla etablerade medier, skulle välja att ställa sig utanför de här chatt-botarna?
Bidra med information
På SVT har man ännu inte bestämt sig.
– För Public Service del så har vi på SVT inte satt ned foten ännu. Vi vill vara en referenspunkt i ett brus av information där det ibland är svårt att veta om det är sant och falskt, säger vice vd Anne Lagercrantz.
I ett öppet brev från början av augusti gick flera medier ut och krävde insyn i AI-företagens verksamhet. Anne Lagercrantz är inne på ett liknande resonemang.
– Som publicist önskar jag en större öppenhet och transparens. I dag är det väldigt mycket vi inte kan veta, även hur den här ”AI-skrapningen” sker.
Kulturnyheterna har varit i kontakt med flera medier. Expressen, Dagens Nyheter och Sveriges Radio svarar att de avvaktar i frågan. Svenska Dagbladet har inte svarat.