En ny undersökning från företaget Insight Intelligence visar att 43 procent av svenskarna kan tänka sig att konsumera kultur som har skapats med hjälp av AI, exempelvis manus som korrekturlästs av en maskin.
Dessutom är 27 procent öppna för att konsumera kultur helt skapad av AI, en ökning från tidigare år.
Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, menar att svenskarnas teknikoptimism bidrar till denna ökning.
– Sen finns det också allt fler tjänster där man kan använda AI för att skapa kultur, säger han.
Flest positiva till film – inte lika mycket till scenkonst
Undersökningen visar att flest är positiva till AI-skapade filmer och musik (15 respektive 16 procent), medan öppenheten för AI-skapad scenkonst och konserter är lägre, 5 respektive 6 procent.
– Tekniken har kommit längst inom film och musik, förklarar Berg.
En generationsfråga
Yngre svenskar, särskilt de mellan 16 och 29 år, är mest öppna för AI-baserad kultur.
– Unga är de som mest använder ny teknik, vilket spiller över på deras syn på AI-kultur, säger Lukas Berg.
Finns det några risker med att vi blir mer positiva till AI-baserad kultur? Om det och mer i klippet ovan.
Fler resultat i undersökningen
• Svenskarnas kulturvanor överlag har ökat sedan 2020.
• Pop/rock-konserter är den typ av kultur som flest är villiga att betala mest pengar för.
• Nästan sex av tio (58 procent) svarar att priset i stor utsträckning påverkar deras val av kulturevenemang.
• Andelen som spelar upp serier, filmer, podcast och dylikt i en annan hastighet än normalt har ökat med sju procentenheter de senaste två åren.
Undersökningen är framtagen av Insight intelligence i samarbete med Svensk scenkonst, 2Entertain och Örebro konserthus. Den innefattar svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år.