– Almedalen växer för den konfererande klassen och blir till slut ett slutet ekosystem och det syns även i sociala medier, för politiker och företagen utnyttjar inte sociala kanaler för dialog, utan som marknadsföringskanaler, säger Karin Eder Ekman, ansvarig för SVT Nyheters sociala medier-redaktion, som deltog i ett samtal i Almedalen om sociala medier verkligen har demokratiserat den politiska dialogen.
Politikerveckan i Almedalen började få sin nuvarande form i slutet av 1990-talet. Då infördes det rullande schemat för riksdagspartierna och de första seminarierna kom igång.
Större än någonsin
Med närmare 1.800 arrangörer som håller i över 3.800 evenemang är årets Almedalsvecka större än någonsin. Arrangörer räknar med att runt 35.000 människor deltar i evenemangen under den här veckan. Vart fjärde evenemang sänds på webben och på grund av sociala medier är tillgången till information större än någonsin.
– Syftet med Almedalsveckan är att riksdagspartierna har en arena att lyfta fram sina frågor och lyssna av andras frågor. Utan riksdagspartierna är det ingen Almedalsvecka, säger Jenny Sander, koordinator för politikerveckan i Almedalen.
Men trots det hamnar riksdagspartierna först på nionde plats bland de största arrangörerna under veckan, långt efter företag och intresseorganisationer, som toppar.
Bubblor istället för utbyte?
De som är intresserade av att följa det som pågår i Almedalen kan i teorin följa hashtagen #Almedalen på Twitter, men det var flera år sedan som man med hjälp av den taggen kunde få en överblick över det i dag enorma informationsflödet.
Många talar i dag om de skadliga effekterna av filterbubblor – kluster av likatänkande i digitala miljöer – som ett hot mot utbytet av idéer. Och frågan är om inte de tusentals nischade seminarierna också leder till Almedalsbubblor där det eftersöka idéutbytet mellan olika människor aldrig äger rum.
– Den generella förväntan som vi hade på sociala medier för bara fem år sedan där vi talade om att direktdialog skulle uppstå, så har utvecklingen inte sett ut. Det utopiska samtalet har vi inte sett, säger Karin Eder Ekman.
I år bevakar runt 700 journalister det som sker under politikerveckan och Karin Eder Ekman menar att journalistikens roll blir viktig här i Almedalen eftersom den kan möjliggöra en dialog mellan medborgare och politiker.
– Framförallt public service tror jag aktivt kan möjliggöra den dialogen. Vi behöver vara de som initierar diskussioner och är länken som skapar kontakt mellan folket och makthavarna.
Fortsättning följer
Inget tyder på att politikerveckan i Almedalen skulle minska i omfattning framöver. Koordinator Jenny Sander säger att många arrangörer redan i dag har siktet på valåret 2018.
– Än så länge är 95 procent av arrangörerna nöjda. Det innebär att de nått sitt mål med att komma hit. Det fantastiska är att det är kostnadsfritt för alla att delta, vem som helst kan stå som arrangör bara de uppfyller vissa kriterier. Att stänga den dörren skulle förändra Almedalens karaktär.
Arrangörer– antal evenemang per organisationstyp
Organisationstyp, Antal ( %)
Företag: 927 (24.24 %)
Intresseorganisation: 852 (22.27 %)
Stat/kommun/landsting: 493 (12.89 %)
Samarbete, flera organisationstyper: 471(12.31 %)
Massmedier: 370 (9.67%)
Näringslivsorganisation: 246 (6.43 %)
Annan: 208 (5.44 %)
Facklig organisation: 112 (2.93%)
Riksdagsparti : 97 (2.54 %)
Politisk organisation: 41 (1.07 %)
Övriga partier: 8 (0.21 %)