Amelie-regissör anklagar Guillermo Del Toro för plagiat Foto: TT/Fox searchlight

Amélie-regissör anklagar Guillermo Del Toro för plagiat

Uppdaterad
Publicerad

Guillermo Del Toros trettonfaldigt Oscarsnominerade The shape of water har tidigare anklagats för att ha en nästintill identisk premiss med en gammal teaterpjäs. Nu anklagar också regissören bakom Amélie från Montmartre, Jean-Pierre Jeunet, Del Toro för plagiat.

”Jag sa till Del Toro: Du har mycket talang och fantasi, varför stjäla andras idéer?” säger Jean-Pierre Jeunet till tidningen Ouest France.

Enligt regissören har The shape of water flera likheter med hans filmer, inte minst Amélie från Montmartre (2001). Men det Jeunet reagerat mest över är en scen ur hans surrealistiska komedi Delikatessen från 1991.

”Scenen där paret sitter på sängkanten och dansar med sina fötter till en musikal i tv är så tydligt kopierad från filmen Delikatessen att jag säger till mig själv att regissören helt saknar självrespekt”, säger han till tidningen.

Varken Del Toro eller filmbolaget har kommenterat anklagelserna men skådespelaren Doug Jones, som spelar vattenvarelsen i filmen, säger till TMZ att regissören aldrig skulle kopiera andras verk.

Inte första gången

Det är inte första plagiatanklagelsen mot The shape of water – filmen med flest Oscarsnomineringar i år (13 stycken). Tidigare gick sonen till avlidne dramatikern Paul Zindel ut och sa att filmen är nästintill identisk med en av Paul Zindels pjäser. Filmbolaget sa då att eventuella likheter var slumpmässiga då regissören aldrig sett eller läst pjäsen i fråga.

Den film som regissören själv sagt att han inspirerats av är Jack Arnolds skräckfilm Creature from the black lagoon (1954), vars monster den uppmärksamma också kan se är märkbart lik den mystiska vattenvarelsen i The shape of water.

– Anklagelsen om plagiat av Zindels pjäs är svår att kommentera, eftersom jag inte sett pjäsen i fråga. Men Jeunets anklagelser är bara trams. Scenen, där Elisa och Giles sitter på en säng och låter fötterna dansa, är väl snarare att betrakta som en filmälskares flirt med den gamla amerikanska musikalen, än stöld, säger Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin

Jack Arnolds monster i Creature of the black lagoon (1954) Foto: Flickr

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.