En konstutställning väcker just nu kraftfulla reaktioner i Lund. Bakgrunden är att konstnären Carl Michael von Hausswolff i en pågående utställning använder aska från ett förintelseläger i Polen. Det är i alla fall vad han själv uppger. I en text skriven inför utställningen berättar von Hausswolff att han i slutet av 1980-talet reste till lägret Majdanek och samlade in aska från kremeringsugnarna.
Av askan målade han sedan en tavla, som nu ingår i utställningen ”Memory Works” på Martin Bryders galleri i Lund. Syftet är enligt konstnären att påminna om Förintelsen. ”Om man inte minns vad som skett i historien, så upprepas den”, skriver han bland annat i utställningstexten.
Verket får nu kritik från flera håll. Sydsvenskans kritiker kallar verket en banalisering av Förintelsen, och skriver att von Hausswolffs blick grumlas av ”aningslöshet och dåligt omdöme”.
”Ytterligt motbjudande”
Ännu längre går författaren och översättaren Salomon Schulman, som i en text i Sydsvenskan beskriver konstverket som en ”besatthetens nekrofili”.
– Det är ytterligt motbjudande, säger Schulman till Kulturnyheterna.
Flera antisemitiska attacker har ägt rum på senare år, bland annat i Malmö. Kan inte det här vara ett sätt att påminna om Förintelsen?
– Det här har inget med Malmö att göra. Malmö har en specifik situation just nu, men konstnären påstår att han roffat åt sig den här askan för 25 år sedan. De sakerna har inte med varandra att göra.
Är problemet att han tog askan eller att det ställs ut som konst?
– Jag är inte säker på att galleriet har ställt ut det som konst. Det får du fråga galleristen om, om han tycker att detta är konst. För mig är det naturligtvis inte konst. Det är en provokation.
Vad tycker du att galleristen bör göra?
– Jag ska inte råda galleristen, men jag vill inte se detta. Han torde ha fått fram det han vill ha sagt nu.
Kulturnyheterna söker Carl Michael von Hausswolff.