Antologin Berör och förstör innehåller 79 dikter av några av våra mest uppskattade, svenskspråkiga poeter från 00-talet och framåt. Diktsamlingen är en uppföljare till Kärlek och uppror från 1989 som kom att öppna dörren till poesin för den unga generationens läsare.
En av dem är poeten Athena Farrokhzad, som tillsammans med författaren Kristofer Folkhammar, står bakom Berör och förstör.
– Jag fick också Kärlek och uppror i mina händer när jag gick på högstadiet och den var en fullständigt omvälvande läsupplevelse. För många i min generation av läsare och författare var det första gången vi kom i kontakt med poesi. Att nämna att man gör en uppföljare till Kärlek och uppror har varit som en dörröppnare in till människors hjärtan, säger Athena Farrokhzad till Kulturnyheterna.
Viktigt att bemöta unga med respekt
Syftet med antologin Berör och förstör är att introducera unga läsare till samtidspoesin och att utmana idén om att poesi måste vara förenklad för att tilltala en ung publik.
– För oss har det varit viktigt att tillgänglighet inte innebär ett kompromissande med det avancerade. När man vänder sig till unga och nya läsare är det viktigt att kunna presentera nya former, erfarenheter och resonemang som är avancerade. Om man som ung möter något som inte är förenklat så känner man sig respekterad, säger Athena Farrokhzad.
”Ta för dig och gör vad du vill med det här”
– Att introducera något får ju inte innebära att man underskattar sin läsare. Vårt mål har varit att sätta det avantgardistiska och avancerade bredvid det enkla och berättande. Det har varit ett sätt att säga: ”ta för dig och gör vad du vill med det här”, säger Kristofer Folkhammar.
Kärlek och uppror finansierades av staten och fick ett enormt genomslag, mycket för att den distribuerades i skolor. Berör och förstör har haft helt andra förutsättningar, menar Kristofer Folkhammar.
– Det går inte riktigt att jämföra det ett visserligen stort men kommersiellt bokförlag gör, med en folkbildningssatsning som Kärlek och uppror var. Det kulturpolitiska klimatet är annorlunda i dag, den här typen av folkbildande satsningar finns inte längre.
– Vi hoppas ändå att den introducerande tonen i Berör och förstör ska göra att den cirkulerar och tar sig till platser där poesi vanligtvis inte finns.