Under onsdagen stod det klart att bokmässan ställt om till sin ”plan B”. Årets upplaga kommer alltså att bestå av en digital litteraturfestival för allmänheten och en digital konferens för lärare och bibliotekarier, men ett formellt beslut kommer först i maj.
– Jag hoppas att man kommer fram till att det är bättre att inte försöka, säger förlagschef på Polaris Jonas Axelsson.
– Jag tror att det kommer vara väldigt svårt att åstadkomma någonting som vi i slutändan vill kalla bokmässan, när det väl är dags, säger han.
Jonas Axelsson pekar på att de många digitala kulturevenemang som äger rum just nu.
– En digital bokmässa kommer inte sticka ut. Att tro att bokmässan är det som avgör allas öden, då tror jag att man tänker fel.
”Tufft läge”
Per Almgren, vd för Natur och Kultur, säger att de just nu för en dialog med bokmässan för att få klarhet i den digitala mässans utformande.
– Mässan har ett tufft läge nu och det ska bli spännande att se vad de gör för digitalt av detta, säger Per Almgren, vd för Natur och Kultur.
Han påpekar att det just nu förekommer många mindre lyckade strömningar av evenemang på nätet.
– Ska man göra det digitalt så ska man göra det spännande och högkvalitativt, säger Almgren.
Mötet mellan läsare och författare går förlorat
Förra året hade bokmässan över 80 000 besökare och över 3 000 medverkande. För bokbranschen och läsarna tillhör bokmässan en av årets höjdpunkter.
– Det är jättetråkigt att det har blivit såhär för alla inblandade förlag och författare. Men jag förstår att mässan gör det de kan göra, säger Anton Gustavsson, förläggare på Weyler förlag:
– Det är jättetråkigt att missa en chans att träffa läsare och föra ut författarnas ord och deras böcker till läsarna direkt. Det är en unik möjlighet.