– Netflix gav mig total konstnärlig frihet, säger den koreanska regissören Bong Joon Ho på presskonferensen i Cannes efter att hans film ”Okja” visats för pressen.
Och strömningstjänsten har verkligen varit på allas läppar i Cannes i år. För första gången är man med och tävlar om den åtråvärda Guldpalmen. Med nämnda ”Okja” och amerikanska regissören Noah Baumbachs ”The Meyorowitz Stories”.
Nej till bio
Men när Cannes-festivalen ville att filmerna skulle gå upp på bio i Frankrike också, och inte bara släppas på nätet, sa Netflix nej.
Festivalen svarade med att ändra reglerna till nästa år: biovisning i Frankrike blir då ett måste för att få tävla om Guldpalmen.
LÄS MER: Festivalen i Cannes ändrar reglerna
Det hela späddes på när Juryordföranden Pedro Almodovar, vid festivalen inledning, sa att han skulle tycka det var konstigt att ge pris till en film som inte går upp på stor duk.
Kulturnyheterna frågade skådespelaren Giancarlo Esposito som spelar i ”Okja” vad han tycker om debatten,
– Jag tycker kontroversen är bra. Men mest för att det ger publicitet åt filmen som jag tycker väldigt mycket om. Jag är väldigt glad att de inte kastade ut oss.
Hans skådespelarkollega i filmen Lily Collins ställer sig bakom regissören Bong Joon Ho.
– Jag tycker det är fantastiskt att Netflix vågar satsa på en Bong-film. De lät hans konstnärliga ådra verka fritt och jag är stolt över att ha fått vara med.
LÄS MER: Netflixfilmen buades ut i Cannes
Men åsikterna om Netflix, och reglerna för medverkan i Cannes går isär.
Amerikanska regissören Todd Haynes, som senast gjorde hyllade ”Carol” och vars film ”Wonderstruck” som tävlar i Cannes i år har företaget och strömningstjänsten Amazon i ryggen. Han tycker inte att filmer ska gå upp bara på nätet utan slår ett slag för biokulturen, när vi frågar honom vad han tycker om kontroversen.
– Amazons filmavdelning består av cineaster och film-älskare. Jag ser också min film som en hommage till biofilm. Min film är gjord för att se på stor duk.
LÄS MER: Fredrik Sahlin om ”Wonderstruck: ”Snygg och snäll”
Vad säger då Netflix själva? Ingenting.
I alla fall inte mer än vad vd:n Reed Hastings skrev på Facebook innan festivalen; att han tycker etablissemanget motarbetar dem och försöker stoppa ”Okja” från att tävla i Cannes.
Netflix vill inte prata
Kulturnyheterna har försökt nå Netflix men fått nej på alla intervjuförfrågningar. På plats i Cannes besöker vi strömningstjänstens öppningsmingel för att ställa några frågor, men representanterna där tackar vänligt men bestämt nej.
Men gästerna på minglet, fint filmfolk från hela världen, var mer talföra. De pratade gärna om Netflix – och de andra strömningstjänsternas – betydelse och inverkan på filmbranschen i dag.
– Cannes är en jättestor propagandamaskin för Netflix. Det är inget nytt. Den har används på samma sätt av andra stora Hollywoodaktörer tidigare, säger Verena Lueken, mångårig filmredaktör på Frankfurter Allgemeine.
– Problemet som jag ser det är att alla, och jag menar verkligen alla; Festivalen, alla kritiker och filmjournalister och de som bara ser på film som privat förströelse, de är fortfarande oförberedda för förändringar som redan inträffat.