– Precis som Hollywood har lärt sig dramaturgin för den perfekta storyn hade Claas Relotius lärt sig exakt hur han skulle skriva för att få oss att klicka, säger Viktor Tjerneld, som både skrivit och regisserat pjäsen.
Relotius skrev dramatiska och hjärteknipande historier från hela världen, både kriget i Syrien och Trumpismen i USA. Problemet var att det mesta var påhittat.
– Han borde verkligen ha skrivit fiktion istället, han har ju känsla för bra storys, säger Viktor Tjerneld.
”En bra historia”
För huvudrollsinnehavaren Angelica Prick var det lätt att hitta identifikationen med den tyska journalisten:
– Det bästa jag vet är ju att berätta en bra historia, omringad av lysande ögon som bara vill ha mer! Det var ju precis det han gjorde, gång på gång.
Relotius fall ledde till en omfattande självrannsakan inom den tyska journalistiken, och betydligt hårdare kontroll för att avslöja “Fakenews”. Claas Relotius själv har gått under jorden, förutom en intervju där han bland annat berättade att han legat inne för psykiatrisk vård. Viktor Tjerneld vill inte svara på frågan om han fått OK av journalisten att skriva en pjäs om hans liv:
– Det kommer man få svar på i föreställningen, säger han, som någon slags cliffhanger.
Pjäsen ”Spegelmannen” har premiär på Uppsala stadsteater den 3/12.