Electra Hallman som Hedda Gabler i Anna Petterssons uppsättning av Henrik Ibsens klassiker. Pjäsen är en av publikframgångarna för det förlustdrabbade Dramaten. Foto: Dramaten

Därför går Dramaten med miljonförlust

Uppdaterad
Publicerad

Trots att man lockat en större publik 2016 än förra året går Dramaten med en förlust på 10 miljoner hittills i år. Kulturnyheterna möter teaterchefen Eirik Stubø för ett samtal om vad som händer på Sveriges nationalscen.

Publiken ökar, precis som förlusten. En ovanlig ekvation i sammanhanget. När Dramaten presenterade sitt delårsresultat i somras innehöll den allt annat än solsken.

Teaterns verksamhet gick back nästan tio miljoner under vårsäsongen, vilket är knappt sex miljoner mer än samma period året innan. Dramatens teaterchef Eirik Stubø ger flera förklaringar till de röda siffrorna.

Dramaten-krisen

– Vi hade en stor satsning i vintras, Hamlet, där vi hade budgeterat för ett stort antal föreställningar. Men det blev inte av och vi åtgärdade mycket av det och spelade annat, men vi klarade inte av att täcka hela förlusten, säger Eirik Stubö.

Sammanlagt lyfter Stubö fram fyra förklaringar till minusresultatet. Förutom föreställningen Hamlet, som försvann ur repertoaren i sista sekund så har teatern också tvingats renovera sitt innertak.

Den största kostnaden som påverkar resultatet är däremot satsningen på Bergman-festivalen. Där valde ledningen att medvetet gå med förlust. Något som enligt Eirik Stubö ser värre ut i delårsrapporten än den vad det faktiskt är.

– Det kunde vi göra eftersom Dramaten har haft positivt resultat i många år och byggt upp ett betydligt eget kapital, så vi kunde ta pengar från det egna kapitalet.

Får mindre i statligt stöd

Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius delar bilden av att den havererade Hamlet skapat problem för teatern, men tror också händelsen bidrog till oro inne på Dramaten.

– Det var en stor missräkning. Sjukskrivning sa man, men det hade väl en hel del med svårigheter inne i huset att göra, säger Anna Hedelius.

En annan anledning till de ovanligt låga siffrorna handlar om att Dramaten är mitt uppe i ett förändringsarbete. Ett arbete som går ut på att förändra rutiner och arbetssätt och på så sätt anpassa kostymen till krympande anslag från regeringen.

– Vi får något mindre bidrag varje år i realititeten, eftersom bidragen växer långsammare och mindre än vad priser och löner växer.

Finns det en risk att ni behöver säga upp folk?

Den risken finns men det är inte det som det här primärt handlar om. Här handlar det om att se över hur vi arbetar.

Räknar med vändning i höst

Eirik Stubö tror att det blir en framgångsrik höst för teatern. Han vill redan lyfta fram att Bergman-festivalen lockade en jättepublik och föreställningen Hedda Gabler är slutsåld.

Samtidigt vill han också betona att Kungliga Dramatens huvudsakliga uppgift inte är att gå med vinst utan att värna konsten.

– Vi pratar ju aldrig om vinst. Vi är ju inte här för att driva med vinst, men vi ska driva med balans och driva förnuftigt. Men, vårt uppdrag är primärt att ge publiken den form av teater som de inte får av kommersiella aktörer.

Anna Hedelius tycker att höstens repertoar på Dramaten är spännande. Hon påpekar att Nationalscenens konstnärliga ledare måste ta risker.

– Vem kunde tro att en experimentell Hedda Gabler i monologform skulle bli en stor publikframgång?

I ett av klippen ovan kan du se en längre analys av Dramatens situation med Kulturnyheternas Anna Hedelius.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dramaten-krisen

Mer i ämnet