Har du varit någorlunda aktiv på sociala medier eller större eller mindre nyhetssajter den senaste veckan har du troligen inte kunnat undgå att få syn på världens mest berömda elektriska gnagare. Fenomenet Pokémon, med den gula galjonsfiguren Pikachu i spetsen, är tillbaka i strålkastarljuset – med besked.
Det hela kommer sig av ett nytt mobilspel, kallat Pokémon Go.
Fånga dem, träna dem, strid med dem
Spelet, som laddas ner som en applikation i en smart telefon, går ut på att i sin omgivning hitta och fånga in olika Pokémon-figurer. Genom telefonens positioneringssystem får du indikationer om var runt omkring dig du kan stöta på varelserna, och så gäller det att kika i mobilen på rätt ställe för att upptäcka dem.
Väl infångade kan dina Pokémon tränas upp för att bli starkare, i vissa fall förvandlas till andra, kraftigare varelser, och sedan användas i strid på olika sätt mot andra spelare.
‒ Man går med sin GPS i telefonen, runt omkring på stan, och så ska man fånga de här små djuren som heter Pokémon och så ska man ta över ”gym” där det finns tränare som är olika starka, förklarar Varga Nyman, 25, Pokémon-tränare som är på jakt i Kungsträdgården i Stockholm.
Tekniken som ger förstärkt verklighet
Appen använder sig av så kallad AR-teknik, ”augmented reality” – på svenska ungefär förstärkt verklighet.
– AR är en slags teknik som man har i sin mobiltelefon eller andra produkter där du kan se den digitala världen överlagrad på den fysiska världen, förklarar Carl Heath, forskare på ICTY, Interactive institute, ett interaktivt forskningsinstitut som finns på flera ställen i landet.
– Så när jag tittar i min telefon så ser jag genom telefonens kamera vad som finns runt omkring mig, men så ser jag också information och objekt som är digitala och överlagrade på den ytan.
Slog igenom stort på 90-talet
Häri kan man finna viss förklaring i spelets enorma popularitet. Det här är första gången de animerade figurerna på riktigt tar steget ut i vår värld.
Pokémon slog igenom som tv-spel på slutet av 1990-talet. Spelet gick ut på samma sak som appen nu lovar: utforska en värld som för det mesta liknar verkligheten och hitta vilda Pokémon, fånga och träna dem, besegra andra tränare och försök samtidigt samla alla hundratals olika sorters varelser för att bli en sann Pokémon-mästare.
Spelen charmade en miljonpublik världen över, främst i den yngre målgruppen, barn i skolåldern. Nu, 20 år senare, är samma generation vuxen och i 30-årsåldern. De flesta kanske har slutat spela tv-spelen – men har i många fall kvar kära minnen av sitt första Pokémon-äventyr.
En målgrupp och marknad i förändring
Sedan Nintendo en bit in på 2000-talet började låta kunder/spelare registrera sig på nätet, har man märkt av att Pokémon-publiken successivt har blivit äldre. Den yngre målgruppen förnyas och spelar fortfarande spelen, medan delar av den äldre samtidigt stannar kvar.
Parallellt med detta har dock marknaden för bärbara tv-spel på senare år så sakta minskat, till stor del till följd av de smarta telefonernas genombrott. När gemene man har en telefon i fickan de kan spela spel på minskar efterfrågan på renodlade spelkonsoler att bära med sig. Alltså var färre beredda att köpa en ny apparat bara för att fortsätta spela Pokémon.
Träffade rätt nerv
Pokémon Go blev så helt plötsligt här den felande länken som fick ekvationen att gå ihop.
En enorm global Pokémon-publik (tv-spelen har sammanlagt sålt i nära 300 miljoner exemplar), med telefoner redan i fickan, fick helt plötsligt en direkt möjlighet att återuppleva barndomsminnet – och -drömmen – om att bli en Pokémon-mästare. Den här gången också ”på riktigt”.
– Man träffar ju Pokemon i verkligheten. Det är det man vill göra, man vill fånga dem, och så bli den bästa i Sverige, säger tränaren Max Aidi Ryan, 17, på jakt efter sin nästa fångst i Kungsträdgården.
Största mobilspelet i amerikansk historia
Spelet har blivit en enorm succé sedan det i förra veckan släpptes i Australien, Nya Zeeland och USA. Bara dagar efter releasen hade spelet växt till sig och fått fler dagliga användare i USA än såväl det sociala mediet Twitter och dejtingappen Tinder, enligt Survey Monkey.
Spelet är redan det mest populära mobilspelet i USA någonsin, och knuffar därigenom ner svenskutvecklade Candy Crush från den tronen.
Nintendo, det japanska spelföretag som ligger bakom spelet tillsammans med utvecklaren Niantic, har sett sitt aktievärde skjuta i höjden.
Tekniska problem stoppar global release
Allt är dock inte en solskenshistoria. Spelets popularitet tycks ha tagit även Niantic med storm, och spelets servrar överbelastades nästan direkt efter släppet. Tanken var att släppa spelet i resten av världen bara några dagar efter USA och Oceanien, men då man valt att säkra upp stabiliteten innan fler släpps in i spelet, väntar fortfarande bland andra Europa och Asien (och Pokémons hemland Japan) på besked om när spelet släpps.
På onsdagen blev spelet tillgängligt i Tyskland, och övriga Europa inklusive Sverige uppges få tillgång till appen ”inom kort” – men exakt vad det innebär specificeras inte.
Integritetsfrågor och bedrägerier
För den tekniskt lagda finns dock möjlighet att få tillgång till spelet i Sverige redan nu, genom att ”lura” sin telefon och på olika sätt installera det. Detta har dock också utnyttjats av personer med ohederliga ambitioner, som har ridit på vågen av efterfrågan på spelet och erbjudit falska koder men som i stället laddar upp virus eller spionprogram i din telefon.
Niantic anklagades också för att själva spionera på användarna. De användare som laddat ner spelet i IOS-versionen, alltså exempelvis till Iphones, var tvungna att ge appen tillgång till hela sitt Google-konto. Appen fick alltså möjlighet att gå igenom användarens alla mejl, kontaktlistor, sökhistorik på nätet och sparade filer – vilket spelet i sig inte har någon praktisk fördel av.
Kritiken blev hård mot företagets till synes lättvindiga syn på integritet, men Niantic gick sedan ut med ett pressmeddelande där man hävdade att detta var en förbisedd bugg. Man lovade att företaget inte tagit del av någon överflödig information, och att man snarast möjligt skulle strypa appens tillgångskrav till bara det essentiella (mejl-adress och användar-id).
Kaos, rån och olyckor på stan
Om inte det tekniska besvären var nog, har spelet också fått märkbara konsekvenser i verkligheten, då personer har råkat ut för olyckor i trafiken då de hejvilt sprungit över gator efter Pokémon att fånga. I San Fransisco i USA har staden polis redan gått ut med en rad officiella säkerhets- och uppförandeuppmaningar till ivriga Pokémon-tränare.
I huvudstaden Washington DC har museet till minne av Förintelsens offer känt sig tvunget att gå ut med en vädjan om att sluta fånga Pokémon på området. Inne i museet ligger också en virtuell plats i spelet, ett så kallat Pokéstop, där spelare kan ladda på med digitala föremål och förnödenheter, vilket ökat tillströmningen till platsen.
Dessa Pokéstops har också snabbt uppmärksammats av mindre laglydiga medborgare. Rån och misshandel har rapporterats vid platser för dessa knytpunkter – som i vissa fall också bara har hittats på av förövarna för att lura dit offer.
”Kan inte skylla på spelet”
Exakt hur det kommer att se ut i Sverige när spelet kommer hit på riktigt får vi se.
– Så länge man har moral och vet vad som är rätt och fel så tycker inte jag att det spelar någon roll. Och de flesta vet det. Sedan finns det alltid någon enskild person som gör fel, men de finns ju överallt, säger tränaren Max Aidi Ryan i Stockholm.
– Så det kan man inte skylla spelet på.
En följetong att vänja sig vid
Oavsett om du själv tänker bli allra bäst, och bygga upp ett lag, så lär du få vänja dig vid att osynliga Pokémon kommer att finnas runt dig på stan ett bra tag framöver.
– Jag skulle gissa att det här spelet kommer att räcka i minst två år, säger Max Aidi Ryan.
– När man har fångat alla de här [nu tillgängliga 151 Pokémon], då kommer 150 till som man kan fånga, så det kommer nog att räcka ett tag, fyller tränarkollegan Varga Nyman i.
FAKTA: Pokémon
Fenomenet Pokémon såg dagens ljus år 1996, då de första tv-spelen i serien släpptes i Japan. 1999 kom de till Sverige och övriga Europa.
Spelen blev en enorm succé och är med sina omkring 24 miljoner sålda exemplar det näst mest sålda spelet till spelföretaget Nintendos bärbara tv-spelskonsol Gameboy, slaget bara av klassikern Tetris.
Till dags dato håller originalspelen fortfarande en plats som fjärde mest sålda bärbara tv-spel någonsin.
280 miljoner sålda exemplar
Sedan dess har det gått av bara farten, och ett antal nya spel i serien har ackompanjerats av bland annat ett lika populärt kortspel, leksaker, en tecknad tv-serie, flera långfilmer och alltifrån gosedjur till klädesplagg.
Bara tv-spelen har i dag sålt i uppemot 280 miljoner exemplar, viket gör det till det tredje mest framgångsrika spelvarumärket någonsin, slaget av bara Super Mario och Tetris.