JLC toppar Maktbarometern 2023 – medieakademiens ordförande Emanuel Karlsten förklarar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
JLC toppar listan över mäktigast på sociala medier – i klippet går Emanuel Karlsten igenom tre nyheter från årets Maktbarometer. Foto: TT, SVT

De är Sveriges mäktigaste influerare – ”Maktbarometern” presenterad

Uppdaterad
Publicerad

Influerartrion JLC har krönts som internetprofilerna med störst följe på sociala medier. Med det knuffas Familjen Lundell ner från toppen. Det är några av nyheterna när årets ”Maktbarometer” nu presenterats.

Sedan 2017 sammanställer den ideella föreningen Medieakademien vilka svenska konton som lyckas bäst på sociala medier – oavsett om det är företag, medier eller personer.

I år kliver den Göteborgsbaserade trion JLC (Jonas Fagerström, Carl Déman och Lucas Simonsson) upp på första platsen och petar därmed ner familjen Lundell, bestående Joakim och Jonna Lundell, till en andra plats.

– Det är med väldigt små marginaler och det är inte helt lätt att förklara vad som gör den ena eller andra skicklig. Det handlar ju om att de skapat relationer under lång tid. Det är på något sätt djupt psykologiska grundorsaker, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademien.

JLC har de senaste åren fått ett sammanlagt miljonfölje på sociala medier och gör humorinnehåll riktat mot unga. Senast de toppade listan var 2020, vilket också är det enda andra året som någon annan än Lundells varit i toppen.

Nytt stjärnskott

Årets överraskning är enligt Karlsten Irma Lehtosalo som stigit snabbt på både Tiktok och Instagram. Tidigare i år sågs hon i realityprogrammet ”Marko & Irma”.

Medieakademiens ordförande tror det beror på att hon går hem i en bred målgrupp.

– Man kan väldigt lätt dra slutsatsen att hon gjorde ett populärt tv-program, men så har det historiskt sett nästan aldrig varit, tvärtom oftast. Det är sensationellt.

Tiktok präglar konkurrenterna

Samtidigt som plattformarna Twitter, Instagram och Youtube får minskat engagemang av sina användare så syns en tydlig ”Tiktokifiering”, dvs att konkurrerande plattformar erbjuder liknande format – kort videos, säger Karlsten.

– Alla på något sätt anpassar sig till Tiktoks framgångar, säger han.

Enligt kartläggningen framgår även att nästan alla plattformar domineras av män, förutom Instagram. Samma trend syns för högerpolitiska konton som dominerar på samtliga plattformar, förutom Instagram där vänsterpolitiska konton är störst.

TOPP 10 mäktigaste konton på sociala medier i Sverige

  1. JLC (Jonas Fagerström, Carl Déman, Lucas Simonsson)
  2. Familjen Lundell (Joakim och Jonna Lundell)
  3. Sverigedemokraterna
  4. IJustWantToBeCool
  5. Newsner
  6. Therése Lindgren
  7. Sampev2
  8. Aftonbladet
  9. Viral king
  10. Magdalena Andersson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.