1 december
Konstnären Makode Linde går ut i Dagens Nyheter och kritiserar Kulturhusets vd Benny Fredriksson. Orsaken är att Makode Linde vill att utställningen ska heta ”Negerkungens återkomst” – men det vill inte Benny Fredriksson gå med på.
Han menar att det är helt okej för konstnären att använda namnet i utställningen, men att Kulturhuset inte vill skriva ”Negerkungens återkomst” i annonser och marknadsföring, eftersom titeln då blir ryckt ur sitt sammanhang.
”I Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet är det grundläggande att vi är en välkomnande plats för alla människor. Men många möter oss i en miljö utanför våra galleri- och utställningsytor – till exempel via annonser eller annan typ av marknadsföring. I de sammanhangen är det självklart att Kulturhuset Stadsteatern inte får uppfattas legitimera exempelvis rasistiska uttryck”, skriver Benny Fredriksson i ett pressmedelande.
Appropriering eller pr-kupp
Makode Linde säger till Kulturnyheterna att han ”valt titeln för att den är problematisk och går att tolka på olika nivåer”. I sin konst använder han sig ofta av symboler för rasism och utforskar nidbilden av svarta och slaveriets historia, och vill visa på orättvisor och förtryck. Han tycker att han har rätt att ”appropriera”, ta tillbaka n-ordet, och använda det som han vill.
”Negerkungens återkomst” anspelar på Pippi Långstrump, och att SVT förra året klippte bort n-ordet när tv-serien om Pippi kom ut i nyutgåva. Clemens Poellinger, konstredaktör på Svenska Dagbladet, skriver i SvD att bråket är ett simpelt PR-trick. ” Tänk er nu att se n-ordet med stora bokstäver på Kulturhusets fasad och på kulturaffischerna över halva stan. Det är alldeles för lätt att föreställa sig hur marknadsföringsmaterial för en utställning med titeln ”Negerkungens återkomst” skulle tas emot: Makode Linde får rubriker, Kulturhuset får skämmas.”
2 december
Kulturhusets konstchef Marianne Lindberg De Geer ger sin syn på saken och backar upp Makode Linde. Hon kallar kontroversen för ”hyckleri och fars” och speglar den svenska kränkthetsnormen.
”När en konstnär som Makode Linde säger ’okej, ni kallar mig neger, visst jag är neger, och inte bara det, jag är tillbaka här i Kulturhuset som Pippis pappa Negerkungen’, då håller han upp en spegel som alla kan se sig själva i, säger Marianne Lindberg de Geer till Kulturnyheterna.
Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg ger sig också in i diskussionen. Hon tycker att den kränkthetskultur som vi lever i är förödande för den konstnärliga friheten. Det här är en symbolstrid, och Kulturhuset borde ha tillräcklig konstnärlig integritet för att kunna förklara det man gör.
3 december
Kulturnytts Mårten Arndtzén skriver uppgivet att han aldrig sett svensk kulturdebatt så polariserad och meningslös förut, och att debatten har blivit som ett självspelande piano. ”Jag ser hur negerbollsmaffian jublar på twitter. Om en svart man hävdar rätten till N-ordet så måste det ju vara okej – eller? skriver han”, och konstaterar att det mest anmärkningsvärda i den här debatten är att Benny Fredriksson och Makode Linde inte ens verkar ha pratat med varandra, bara över e-post.