Deg kretsar kring en väska med en 47 miljoner kronor som ligger nergrävd i skogen. Huvudpersonerna är Malou (Helena af Sandeberg), som hittar väskan, och Liana (Bianca Kronlöf), vars ex grävt ner den.
Levan Akin har regisserat och även skrivit manus tillsammans med Mattias J. Skoglund och Sara Bergmark Elfgren.
– För flera år sedan, innan jag höll på med And then we danced, var vi ganska fattiga och pratade mycket om pengar. Mattias hade den här idén och vi tänkte att den vore intressant att utforska, säger han.
Att inte ha råd med gummistövlar
Bianca Kronlöf spelar Liana, som flyttat runt på soffor med sin dotter sedan pojkvännen hamnat i fängelse. Förskolepersonalen påpekar att dotterns stövlar är för små, men hon har inte råd att köpa nya.
– När jag var liten hade mina föräldrar inte det jättebra. Nu går jag in i förälderns skor i den relationen. Det var den problematiken som gjorde att jag kände ”det här vill jag verkligen göra”, säger hon.
Seriens andra huvudperson, Malou, kommer från en överklassmiljö och är familjens svarta får och misslyckade entreprenör. För henne blir väskan en chans att bli skuldfri och kunna fortsätta dricka champagne med tjejkompisarna efter att det senaste egenföretagarförsöket, en designaffär, gått i konkurs.
– Jag känner igen mig mest i Malou, det handlar om att upprätthålla nån sorts standard. Det känns som att det skett ett skifte de senaste 20 åren. Jag märker själv med till exempel Instagram att jag lägger ut bilder och tänker ”varför gör jag det här”? Det är en sorts narcissism som är utbredd och helt okej nu, säger Levan Akin.
Snäva kvinnoroller
Helena af Sandeberg har under inspelningarna beskrivit Malou som en drömroll. Hon menar att alternativen för kvinnliga skådespelare på film, särskilt om man är mellan 40 och 50, inte är många.
– Kvinnoroller är ofta ganska snäva. Nu ska alla kvinnor vara starka, men det är lika snävt som ”oskulden och horan”, bara lite tjusigare. Malou får liksom vara allt, säger hon.
Deg har premiär i SVT Play den 30 augusti.