Totalt ökade den digitala musikförsäljningen med 8 procent jämfört med förra året, enligt IFPI, Sveriges musikbolags branschorganisation. Av de 1,5 miljarder som den svenska musikindustrin drog in under 2018 är det endast 9 procent av intäkterna som tjänats in genom fysisk försäljning, som CD-skivor och vinyl.
Bland de mest säljande artisterna finns pojkbandet Hov1 med sin singel Hon dansar vidare i livet och albumen Gudarna på Västerbron samt Hov1. Även DJ:n Avicii, Tim Bergling, som gick bort under förra året, syns i toppen med låten Without You och albumet Avicii (01).
Vinylskivor på nedgång
Till skillnad från förra året, då intäkterna från försäljning av vinylskivor hade ökat med mer än 15 procent, verkar trenden återigen vara på nedåtgående med en minskning på 4 procent. Försäljningen av CD-skivor fortsätter också sjunka.
Allra minst intäkter i den svenska musikbranschen kommer från musikvideos, som med sina dryga 4 miljoner kronor minskat med mer än hälften sedan förra året.