Bandet Hov1 har toppar statistiken över mest sålda band 2018. Foto: Mar Femenia/Christine Olsson/TT

Digital musikförsäljning tar allt större plats på svenska musikmarknaden

Publicerad

90 procent. Så mycket av musikindustrins intäkter kom från den digitala musikförsäljningen förra året. IFPI:s årsstatistik från 2018 visar att digital streaming av musik fortsätter att breda ut sig på den svenska marknaden.

Totalt ökade den digitala musikförsäljningen med 8 procent jämfört med förra året, enligt IFPI, Sveriges musikbolags branschorganisation. Av de 1,5 miljarder som den svenska musikindustrin drog in under 2018 är det endast 9 procent av intäkterna som tjänats in genom fysisk försäljning, som CD-skivor och vinyl.

Bland de mest säljande artisterna finns pojkbandet Hov1 med sin singel Hon dansar vidare i livet och albumen Gudarna på Västerbron samt Hov1. Även DJ:n Avicii, Tim Bergling, som gick bort under förra året, syns i toppen med låten Without You och albumet Avicii (01).

Vinylskivor på nedgång

Till skillnad från förra året, då intäkterna från försäljning av vinylskivor hade ökat med mer än 15 procent, verkar trenden återigen vara på nedåtgående med en minskning på 4 procent. Försäljningen av CD-skivor fortsätter också sjunka.

Allra minst intäkter i den svenska musikbranschen kommer från musikvideos, som med sina dryga 4 miljoner kronor minskat med mer än hälften sedan förra året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.