Under tisdagen rullas den röda mattan ut på Rivieran för 72:a gången i ordningen. I år är det indieikonen Jim Jarmuschs The dead don’t die med bland andra Tilda Swinton, Bill Murray och Adam Driver i rollerna som fått det prestigefulla uppdraget att öppna filmfestivalen i Cannes.
Jarmusch är bara en av de regissörer som har haft starka band till Cannes genom åren som nu återvänder till tävlingen om Guldpalmen. Bland de 21 filmer som tagits ut i huvudtävlan i år har fem regisserats av regissörer som vunnit Guldpalmen minst en gång tidigare. Bland annat är Quentin Tarantino tillbaka i tävlan, 25 år efter att han vann Guldpalmen för Pulp fiction. Nu tävlar han med Once upon a time... in Hollywood.
Cannes efter #Metoo
#Metoo-rörelsen hade en stark påverkan på förra årets upplaga av festivalen. Festivalen gick på förhand ut och sade att de kräver “korrekt beteende” av sina besökare och en nödlinje inrättades dit drabbade och vittnen till sexuella trakasserier kunde vända sig. Men kritiker menade då att detta bara var att skrapa på ytan av någonting som behöver förändras i grunden. För att visualisera jämställdhetsproblematiken deltog 82 kvinnliga filmarbetare i en #Metoo-manifestation på röda mattan i samband med en galavisning, där de 82 kvinnliga deltagarna representerade det antalet filmer av kvinnliga regissörer som visats under festivalens långa historia. Fram till dess hade 1688 filmer som regisserats av män visats på festivalen.
Under förra årets festival lanserades ett avtal, ”5050x2020 Pledge for Gender Parity and Inclusion in Film Festivals”, som bland annat filmfestivalerna i Berlin, Venedig och Cannes har skrivit på. Och arbetet för att nå jämställdhetsmålet kan man ana i siffrorna för årets upplaga. För första gången någonsin bestod uttagskommittén till hälften av kvinnor men när det gäller de filmer som är uttagna i tävlan är det en bra bit kvar till att nå målet. I år är det ungefär 20 procent av tävlingsfilmerna som är regisserade av kvinnor. Huruvida #Metoo kommer att märkas under årets festival återstår att se.
Svenska filmer i programmet
Den svenske regissören Levan Akins långfilm And Then We Danced har blivit uttagen till sektionen Directors' Fortnight. Det är inte en tävlingsklass men det finns en stor prestige i filmbranschen att bli uttagen i den här klassen. Men en svensk film som tävlar i år är Ingen lyssnar, regisserad av Elin Övergaard. Den har chans att vinna en Guldpalm i kortfilmssektionen.
Konflikten med Netflix består
Det har varit frostiga relationer mellan Cannesfestivalen och strömningstjänsten Netflix de senaste åren. 2017 tävlade Netflix-produktionerna Okja och The Meyerowitz Stories om en Guldpalm men efter det bestämde sig filmfestivalen för att de filmer som inte får fransk biopremiär inte heller skulle vara aktuella för Guldpalmen. För andra året i rad kommer det nu inte att vara några Netflix-produktioner i huvudtävlan på filmfestivalen i Cannes.