Peter Winsnes hade tidigare varit keyboardist i det legendariska instrumentella bandet The Spotnicks men när konceptalbumet med rockoperan Jesus Christ Superstar släpptes 1970 jobbade han som Dj i Göteborg.
Av sin svärfar som var pilot fick han nya singlar från den amerikanska topplistan en gång i månaden när svärfadern kom hem från flygningar till New York. En av singlarna var ledmotivet från Jesus Christ Superstar och Peter Winsnes fastnade direkt. Han spelade den otroligt flitigt och när han en dag fick syn på albumet i sin helhet i ett skyltfönster var han bara tvungen att köpa det.
– Jag tror att jag hade ett av de första exemplaren i Göteborg, säger Peter Winsnes:
– Jag gick hem och lyssnade direkt och det var bara ”Wow!”.
Gjorde audition i Köpenhamn
Hans musikkarriär tog honom till Köpenhamn och en dag fick han höra att det skulle vara audition till Europapremiären av rockoperan.
– Jag tänkte att jag måste vara med i kören eller någonting.
LP:n hade ju gått varm hemma hos Peter Winsnes och han kunde balladen Getsemane utan och innan, vilket också var den låt som han framförde på sin audition.
– Producenten Lars Smith upp ögonen för mig och tyckte att jag skulle spela huvudrollen, säger Peter Winsnes och låter fortfarande smått förvånad.
Winsnes blev uttagen till att spela ”torsdags- och söndags-Jesus” i den danska uppsättningen som hade premiär den 26 december 1971 på Falconérteatern i Köpenhamn.
Skapade stor debatt
Men allt var inte frid och fröjd. Rockoperan var minst sagt kontroversiell och många religiösa grupper demonstrerade utanför teatrarna som satte upp de första föreställningarna både i New York och Köpenhamn och senare utanför Skandinavium när den hade Sverigepremiär.
Den 27 december ledde Bo Teddy Ladberg programmet Julöppet där det debatterades om man verkligen fick göra så här med Jesusgestalten. Peter Winsnes var också inbjuden till programmet där han fick framföra Getsemane på danska. Men i debatten fick han inte yttra ett ord.
– Jag fick inte en chans att säga någonting och det kändes väldigt dumt. Men jag fick ju sjunga låten i alla fall, säger Peter Winsnes.
Jesus på hemmaplan
Den 18 februari 1972 var det dags för premiären för den allra första uppsättningen av Jesus Christ Superstar i Sverige. Peter Winsnes hade lämnat Danmark för att ta sig an rollen som Jesus på hemmaplan och rollen som Maria Magdalena spelades av ingen mindre än Agneta Fältskog, som året efter skulle bli medlem i ABBA.
Ensemblen hade bara fått tre veckor på sig att repetera och det hade skett i ganska fuktiga och kalla lokaler vilket gjorde att alla var lite oroliga för sina röster på premiärdagen.
– Vi hade alla ont i halsen men det gick bra ändå. Premiären var en helt fantastisk upplevelse, säger Peter Winsnes som hade hela familjen på plats i publiken:
– Jag svävade på moln efteråt.
Det blev tio föreställningar på Skandinavium med svenskt publikrekord på 74.000 i publiken totalt. Föreställningen åkte sedan på Sverigeturné men då med Bruno Wintzell som Jesus. Peter Winsnes åkte istället tillbaka till Köpenhamn för att ta över rollen som Jesus på heltid där.
”En vanlig människa”
Att få spela Jesus Christ Superstar var Winsnes stora dröm. Han läste Nya testamentet för att förbereda sig och älskade att gå in i den teatrala delen av rockoperan och ge sig hän åt känslomässigt skådespeleri.
– Jag körde bara utifrån min egen känsla och jag körde en lite tuffare stil än Bruno Wintzell, säger Peter Winsnes och förklarar att han tycket att det är många som tolkar Jesus som att han ”svävar” omkring.
– Jag ville göra honom till en vanlig människa.
Fortfarande på repertoaren
Men det var inte helt lätt att sedan släppa rollen.
– Det var starka upplevelser att hänga där på korset till den musiken. Sedan hade ju min högsta önska slagit in när jag fick rollen så det blev väldigt tomt och väldigt tyst.
Och Peter Winsnes har faktiskt fortfarande inte släppt rollen helt för det händer att Getsemane letar sig in i setlistan.
– Den är fin.